Jongeren zijn in de ban van het fenomeen social media. Ons land is dan ook een tal van grote ‘social influencers’ rijk. De strijd om de meeste likes, de meeste volgers en het grootste bereik is volop gaande. Ook in België wordt de invloed van social media steeds groter. Jeroen Persyn, marketingdeskundige, vertelt hoe onze zuiderburen omgaan met social media.

“Meer dan 90% van wat er op social media te vinden is gaat over de leuke en unieke belevenissen van influencers. Dit kan een vertekend beeld geven”, legt Persyn uit. Wat Persyn betreft is het erg belangrijk dat er aan jongeren geleerd wordt dat influencers ook slechte dagen hebben. “Het is niet één groot feest.”

Opkomst van samenwerkingen tussen bedrijven en influencers

Tegenwoordig verdienen social influencers vooral hun geld door samenwerkingen met grote bedrijven. Het bedrijf en de influencer gaan om de tafel om zo, in een contract, af te spreken wanneer, wat en hoe vaak er gepost moet worden. Uit zo’n contract ontstaan dan bijvoorbeeld foto’s waarin de producten worden getoond en komt het bedrijf aan zijn online marketing.

“Samenwerken lijkt mij altijd een goed idee. Het belangrijkste is dat er goed gekeken wordt naar de doelgroep en het uiteindelijke doel van beide partijen. Het is zo belangrijk omdat de kans de volgers weglopen erg groot is. Samenwerken op lange termijn is het meest effectief, als je het mij vraagt.”

Volgens Persyn hechten bedrijven zich vaak te veel aan het aantal volgers waardoor er geen goede selectie wordt gemaakt op doelgroep, content en passie. “Daarnaast bestaat er onder de volgers een grote ergernis, influencers zijn soms net lopende reclameborden. “

De ‘ultieme’ influencer

“Influencer zijn is geen doel op zich, je moet een bepaalde passie hebben.” Persyn vindt dat influencers vooral zichzelf en oprecht moeten zijn. Daarnaast vindt hij het erg belangrijk dat de content ergens over gaat. “Een goed geschreven en originele post trekt veel meer kijkers.”

“Ben eerlijk , investeer en blijf authentiek dat zijn mijn gouden tips.”

Kopen van volgers en likes

De laatste tijd komt het steeds meer voor dat social influencers volgers en likes kopen. Hierdoor worden zij eerder gezien door merken waardoor samenwerken veel sneller en makkelijker gaat. Het kopen van volgers en likes gaat heel makkelijk en kost niet veel geld. Hierdoor wordt de verleiding veel groter.

“In principe ben ik geen voorstander van het kopen van likes en volgers maar toch begrijp ik het wel. Het opent nu eenmaal deuren.” Persyn stelt dat er over de ethische kwestie nog wel te discussiëren valt maar het betalen voor de zichtbaarheid van het merk/de persoon is ook een vorm van marketing. “Uiteindelijk zal het alleen effect hebben als de content bij de doelgroep bevalt.”