Sinds de entree van Max Verstappen in de Formule 1 is de populariteit van racen gigantisch gestegen. Afgelopen zondag 29 oktober won hij alweer zijn derde race in Mexico. Net zoals het succes van het vrouwenvoetbal leidde tot meer aanmeldingen bij amateurclubs, gebeurt dit ook bij kartverenigingen.

‘’In aanmeldingen voor opleidingen zien wij een stijging’’, vertelt Sanne Quick, medewerker bij de Koninklijke Nationale Autosport Federatie. ‘’Meer mensen melden zich aan voor een kartopleiding of racecursus, dus op amateur niveau is het ‘Verstappen-effect’ erg zichtbaar.’’

Kartbedrijf Hezemans herkent zich hier wel in. ‘’Het is inderdaad wel drukker. Ik denk dat het ook wel een beetje met de economie te maken heeft, maar een groot deel is te danken aan Verstappen.’’

Om deze reden zou je dan ook kunnen verwachten dat we in de aankomende decennia meer racetalenten kunnen verwelkomen. ‘’Uiteraard is deze publiciteit mooi. Dankzij het succes van Verstappen staan er potentiële talenten op, en dat is weer goed voor de autosport’’, zegt Quick. ‘’Wij hopen dan ook ieder jaar nieuwe licentiehouders te mogen begroeten.’’