Door de veranderende behoeften in levensmiddelen moeten supermarkten zich steeds meer gaan aanpassen aan de wensen van de consument. ‘’Meer aandacht voor versbeleving, presentatie en aanbiedingen op de winkelvloer worden belangrijker’’, zegt supermarkteigenaar Dennis Schimmel. De dag van de supermarkt, die op 31 oktober plaatsvond, is een dag voor supermarktondernemers en -bedrijfsleiders in de branche die hen hierbij kan helpen door middel van workshops.

Vernieuwd concept
Een van de workshops is een rondleiding door het pand van supermarkt PLUS J. Schimmel Panoven in IJsselstein. Deze keten speelt al redelijk goed in op de wensen van de consument. Zij zijn de tweede keten in Nederland die volgens een nieuwe PLUS briljant-formule werkt. Men kan het eventuele winkelconcept voor in de toekomst hier in de praktijk al ervaren. ‘’De formule draait volledig om goed eten voor iedereen. Een groot deel van de producten wordt vers in ‘de Makerij’ op de winkelvloer bereid. Met deze formule haakt PLUS in op de snelle opkomst van blurring: een innovatieve combinatie van retail en horeca’’, meldt Schimmel.

Veranderingen klanten
‘’Het doel van zo’n dag is kennis en inspiratie opdoen. Daarnaast blijven de ketens op de manier op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de markt’’, aldus Wouter Verkerk, voorzitter van dag van de supermarkt en trendwatcher op het gebied van Horeca en Gastvrijheid.

‘’Het doel van zo’n dag is kennis en inspiratie opdoen’’ – voorzitter dag van de supermarkt

De klanten van in de PLUS J. Schimmel zullen vrij weinig merken van de dag van de supermarkt, behalve de verschillende rondleidingen door het pand. Ook Verkerk vertelt dat de consumenten op korte termijn niets merken van zo’n dag. ‘’Hopelijk ervaart de klant op lange termijn meer gastvrijheid en een betere winkelervaring door een vernieuwd winkelconcept, zoals de briljant-formule’, aldus Verkerk.