Amai: Belgische deskundigen over socialmediagebruik

Nederlanders zijn veel actiever op social media dan hun zuidelijke buren. Uit cijfers blijkt dat Nederland niet alleen voorloopt op het gebruik social media maar ook het fenomeen influencers lijkt hier groter te zijn. Socialmediadeskundige Bruno Peeters en marketeer gespecialiseerd in influencermanagement Maarten Kesteloot geven meer inzicht in het Belgische gebruik.

Bruno Peeters is volledig op de hoogte van het socialmediagebruik in België. Hij houdt bij welke kanalen er het populairst zijn bij onze zuiderburen. “Op dit moment is Facebook duidelijk het populairst met ongeveer 6,6 miljoen actieve gebruikers.” Peeters denkt dat het succes komt van het ons kent ons. “Omdat iedereen Facebook heeft wordt je als het ware meegezogen in de populariteit.”

Medeoprichter en directeur van Influo Maarten Kesteloot is iedere dag bezig met influencers en social media. Influo is de schakel tussen veel online contentmakers en bedrijven in de Benelux. “Wij helpen hen marketingtechnisch beter te worden. Daarnaast assisteren we tijdens de onderhandelingen met de twee partijen.”

Influencers en samenwerkingen

“Influencers die willen leven van hun passie moeten hierbij gebruik maken van samenwerkingen. Het is wel mogelijk om ervan te leven zonder samenwerkingen maar dat maakt het een stuk lastiger.” Kesteloot benadrukt dat samenwerkingen geen constante omzet bieden omdat het vaak over korte termijn verbanden gaat.

“Zo’n contentmaker kan anderen makkelijker aanzetten tot het kopen van producten en diensten. Voor specifieke producten zoals kleding kan ik voorstellen dat dit snel gaat, maar voor andere producten of diensten zoals schoonmaakproducten lijkt het mij lastig.”

Kesteloot: “Social influencer is vergelijkbaar met een ‘gewone’ baan, alleen speelt deze zich online af.”

“Influencers richten zich vaak op bepaalde niche zoals make-up, reizen, kleding etc.. Om succesvol te blijven binnen de niche moeten ze onderscheidend zijn.” Kesteloot stelt dat hoe meer mensen er geïnteresseerd zijn in de niche, hoe meer mogelijke volgers er zijn.

Peeters blijft toch sceptisch over het gebruik van influencers voor verkoop. “Gebruik maken van bekende mensen in reclamespots, die doen alsof ze klant zijn, levert vaak mooiere beelden op. Minder oprecht is het wel. Het gebruik van echte klanten lijkt mij daarentegen een succesvollere verkoopstrategie.”

Social media in de toekomst

“Al jaren wordt er door onder andere Facebook gebruik gemaakt van de zogeheten ‘cookies’”, vertelt Peeters. De cookies zorgen ervoor dat kanalen toegang krijgen tot jouw unieke profiel. Er wordt gekeken naar likes, vrienden/volgers, surfgedrag etc. en daarna laat Facebook zien wat het beste bij jou past.

Peeters denkt dat als een platform als Facebook nog meer gebruik van advertenties zal gaan maken, mensen weg zullen lopen. “Door de selectie van bijvoorbeeld Facebook zal je berichten van jouw netwerk gaan missen. Een verlies van controle zal ontstaan wat al gauw zal leiden tot onvrede.”

Peeters:“Sociale media platformen moeten een evenwicht zoeken tussen behoeften van gebruikers en de inkomsten die vaak van bedrijven komen.”

“Social media heeft, wat mij betreft, haar beste jaren nog niet gehad. Ik denk dat er veel zal gaan veranderen, kanalen zullen verdwijnen en nieuwe zullen daarvoor in de plaats komen.” Volgens Kesteloot zal het gebruik wel complexer worden doordat er continu vernieuwd wordt. “Ook marketing via influencers zal nog verder groeien, zij zijn de celeberities van nu.”

Likes kopen

Net als boodschappen, kleding en make-up kun je tegenwoordig ook likes kopen. “Dit is een korte termijn strategie die vandaag de dag veel voorkomt. Sinds kort zijn agentschappen en bedrijven veel bezig met het analyseren van statistieken. Influencers worden via hun statistieken op hun unieke impact beoordeeld”, vertelt Kesteloot. Daarnaast vertelt hij dat, door het gebruik van bepaalde formules, er een berekening gemaakt kan worden van de interactie tussen de contentmaker met zijn of haar volgers.

“Ik denk niet dat het kopen van likes en volgers veel meer zal opleveren. Achter deze accounts zitten geen ‘echte’ mensen waardoor interactie niet mogelijk is. Bedrijven werken daarom niet graag samen met deze bloggers”, vertelt Kesteloot.

You may be interested

Kerststad Valkenburg: de beste van Europa
Life&Style
6 views
Life&Style
6 views

Kerststad Valkenburg: de beste van Europa

Noah Raeven - december 10, 2017

Valkenburg is uitgeroepen tot kerststad van Europa 2018. Dat is natuurlijk heel wat voor een stadje met minder dan 100.000…

Nominaties liever dicht bij huis
Sport
10 views
Sport
10 views

Nominaties liever dicht bij huis

Adinda de Koster - december 10, 2017

Matwé Middelkoop, professioneel tennisser sinds 2002, hecht waarde aan het jaarlijkse sportgala in Breda. Ondanks het geen internationaal event is,…

Chocolade sprinkhanen, geroosterde meelwormen en gebakken krekels
Life&Style
14 views
Life&Style
14 views

Chocolade sprinkhanen, geroosterde meelwormen en gebakken krekels

Tess Mutsters - december 10, 2017

Dr. Patricia Stevens kreeg zes jaar geleden interesse in het eten van insecten, na een studie in de richting van…