Foto: acai bowl

Ontbijten doen we steeds minder aan de ontbijttafel in de keuken, blijkt uit onderzoek van het FoodService Insituut Nederland. Horecagelegenheden komen met steeds meer alternatieven voor de doorsnee boterham met pindakaas.

In 2007 ontbeet slechts vijf procent van de ondervraagden buiten de deur, de jaren erna daalde het aantal zelfs tot drie procent. Ontbijten doen we tegenwoordig in hippe koffie- of yoghurtbarretjes, de McDonalds of zelfs in een echt ontbijtrestaurant.

Ook bij lunchtenten is er naast de lunchkaart steeds vaker een ontbijtkaart te vinden. Eén op de vijf millennials verovert wekelijks een ontbijtje in zo’n ontbijt- of lunchrestaurant. Je vind er broodjes als crossaintjes en verse jus, maar ook steeds meer internationale ontbijtgerechten zoals acai bowls. Ook kun je in steeds meer restaurants een ontbijtmenu bestellen, bijvoorbeeld bij Nieuwland in Tilburg.

Volgens trendwatcher Kim de Smit worden we over het algemeen steeds gemakzuchtiger. Toch kan er volgens De Smit een onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende behoeften die snelle ontbijters hebben. Zo kiest een schoolgaande millennial vaker voor een snelle hap tussendoor, terwijl een millennial die al werkt vaker te vinden is in een ontbijtrestaurant. “Je ziet dat steeds meer werkenden hun eigen tijd kunnen inplannen. Daardoor neemt de behoefte om uitgebreid te ontbijten toe.”

De Smit ziet de ‘ontbijttrend’ alleen maar toenemen in de toekomst. Over vijf jaar zouden er vooral veel specialiteitenbarretjes zijn, bijvoorbeeld voor wafels of gezonde sapjes. “Als het binnen vijf jaar niet gebeurt, gebeurt het nooit meer!” stelt ze vastberaden. “De behoefte om gevarieerd te eten wordt steeds groter, dus waarom zou het binnen vijf jaar niet kunnen bestaan?”