Op het Italiaanse eiland Sicilië komen veel vluchtelingen aan per boot, ook in de haven van dé voormalige maffiabasis-stad: Palermo. Centro Astalli, een opvangtehuis voor vluchtelingen, biedt onder andere elke doordeweekse ochtend Italiaanse lessen aan. De Buitenlandredactie volgt zo’n les.

Rond half tien ’s ochtends stroomt Centro Astalli vol met mensen uit verschillende landen zoals Senegal of Gambia. Ze verspreiden zich door het gebouw met de vele trappenhuizen en smalle gangetjes naar de lokalen. Er worden vijf lokalen gebruikt, ieder voor een ander niveau Italiaans. Zo is er bijvoorbeeld een klas voor mensen die al een beetje kennis hebben van de Italiaanse taal, een klas voor beginners die nog geen verstand hebben van de taal en een klas voor ongeletterden. We sluiten aan bij die laatste klas op de derde verdieping. Achterin het lokaal staan de grote balkondeuren open, waardoor zonnestralen het lokaal binnen vallen.

Waarom Italiaanse les?

De les wordt gegeven door Florinda Pecoraro, zij geeft hier een aantal keer per week vrijwillig les. Volgens haar is het belang van de Italiaanse les vooral dat vluchtelingen met het beheersen van de taal kunnen opkomen voor hun rechten. ‘’Zo kan het niet zijn dat ze bijvoorbeeld iets ondertekenen, waarvan ze niet weten wat er staat.’’

Normen en waarden

Meedoen aan de les is ook vrijwillig. Lucky (19) uit Gambia is al zes maanden in Palermo: ‘’Ik kom hier omdat ik graag wil leren. En natuurlijk om Florinda te zien’’, zegt hij met een knipoog. Wanneer iedereen klaar zit en Florinda met de les wil beginnen, is hij echter degene die achterin het lokaal, met zijn rug naar het bord gekeerd, op tafel zit. Hij heeft geen stoel en vertikt het om er eentje te zoeken.

Respect

Florinda begint over respect, ze vindt dat Lucky geen respect toont richting haar en de rest van de groep. Dit is wel een sfeer die ze wilt hebben in het lokaal. Wanneer hij dan toch op zoek gaat naar een stoel, moet hij voorin de klas komen zitten. Met haar handen in haar haren ploft de docente naast hem op een stoel. ‘’Pfff, you give me a hard time Lucky’’, zegt ze grappig. Deze opmerking ontdooit de wat gespannen sfeer meteen en er wordt gelachen. Hierna leert ze hen het Italiaanse woord voor respect, ‘rispetto’, tekent de klemtonen op het krijtbord en laat ze het in stukjes en daarna volledig uitspreken.

Nieuw in de klas

Dan ziet ze een nieuwe jongen zitten, Suleyman. Hij is net aangekomen in Palermo en komt ook uit Gambia, waar hij nooit naar school is geweest. Ze doet voor hem een namenrondje en wijst iedereen aan ‘’Lui/Lei è ..’’ (‘’Dit is…’’). Er zitten zestien mensen in de klas, waaronder de meeste jongeren zijn. Met uitzondering van Ousnya uit Bangladesh, Poppy met haar dochtertje Samira op schoot uit Senegal et cetera. Tussendoor vertaalt ze alles wat ze zegt ook in het Engels en Frans. De meeste leerlingen spreken namelijk wel Frans en sommigen een beetje Engels.

Bidden?

Er klinkt heel hard het geluid van de moskee door het lokaal, dit is een bidwekker op de telefoon van iemand. Het wordt wat rumoerig. Precious (20) uit Nigeria tikt Lucky, die inmiddels een ander plekje mocht zoeken, speels aan met haar pen. Op de muur hangen A4’tjes met daarop telkens twee letters ‘Si, Mo, Re & Fa’. De leerlingen leren deze lettergrepen uit te spreken en krijgen daarna zelf A4’tjes waarop ze hun naam moeten opschrijven. Op ditzelfde blad schrijven ze de woorden die Florinda dicteert. Om de beurt mogen ze hierna een woord op het bord schijven en krijgen hierop feedback.

Beeldend
Hierna benoemt ze de onderdelen van het lichaam. Ogen noem je bijvoorbeeld ‘occhi’, de neus ‘naso’. Ze doet haar arm omhoog ‘mani su’ en omlaag ‘mani giù’. Ze laat hen hun handen flink los schudden in de lucht en overal wordt gelachen, vooral Precious lijkt zich hierbij het meest ongemakkelijk te voelen. Dan laat ze met haar armen zien dat links ‘sinistra’ betekent en rechts ‘a destra’. Zo leren ze spelenderwijs telkens nieuwe woorden. ‘’Ik vind het vooral ook belangrijk om dingen beeldend te laten zien, zo onthoud je dingen beter.’’, zegt Pecoraro.

Na de les blijven Lucky en Precious nog even hangen in het klaslokaal om te kletsen met Florinda.

[wowslider id=”17″]