Britse overheid laat opvoedkundige taak aan docenten over

Bijna de helft van de Britse jongeren die dit afgelopen jaar zijn gepest voelen zich niet serieus genomen door school. Daarom is begin dit jaar voor het eerst Rise Above for Schools geïntroduceerd in het Verenigd Koningrijk. Het is een initiatief vanuit de overheidsinstantie Public Health England. Deze lessen sluiten aan op een soort Engelse versie van maatschappijleer, genaamd PSHE.

Het idee van deze lessen is de druk wegnemen voor leraren en advies geven aan studenten. Rise Above bevat onderwerpen zoals: pesten, zelfbeeld, depressie, seks, psychische gezondheid, omgaan met anderen en weerbaarheid. Docenten kunnen hieruit kennis putten om leerlingen te helpen. Het zijn strategieën die leerlingen kunnen helpen om weerbaarder te worden en op een positieve manier te reageren op een bepaalde situatie. In 2019 wordt dit een verplicht onderdeel van het vakkenpakket in Engeland.

Het probleem

In dit programma wordt docenten geleerd hoe ze gevoelige onderwerpen kunnen aankaarten in de les. In Engeland is er veel onderzoek gedaan en bewezen dat er een groot probleem is met psychische gezondheid onder jongeren tussen de 11 en 16 jaar. Ze krijgen te veel informatie binnen via social mediakanalen, tv, reclames en ouders die vertellen wat ze wel of juist niet moeten doen. De jongeren krijgen zoveel informatie binnen dat ze niet alles begrijpen. Deze te grote en te verwarrende informatiestroom is een van de grootste oorzaken van de psychische problemen die de studenten hebben in de UK. Een ander element wat dit versterkt is de economische crisis rondom scholen. Docenten hebben veel stress vanwege een te hoge werkdruk, waarbij ze jonge mensen niet alleen iets moeten leren, maar ook een opvoedkundige taak hebben. Ook zijn leraren kwaad vanwege het lage salaris.

Rise Above is het antwoord van de overheid op deze problemen. Het geeft docenten gratis informatie over de juiste aanpak van gevoelige opvoedkundige onderwerpen. In Engeland hebben docenten veel problemen met het praten over deze onderwerpen, wat een cultureel ding blijkt te zijn. Waar docenten ook bang voor zijn is dat ze kinderen het verkeerd leren of niet op de goede manier. Ze willen geen verkeerde boodschap sturen, waardoor kinderen naar hun ouders gaan die later boos terugkomen bij docenten. Uit angst geven ze de normale lessen niet en lopen ervoor weg. Rise Above hoopt dat te veranderen.

Pesten

Op dit moment is cyberpesten de meest voorkomende manier van pesten. Dat komt omdat het overal is. Je kan 24 uur per dag nare berichtjes krijgen, terwijl als je face to face wordt gepest dat slechts op een moment van de dag kan gebeuren. Toch komen beide vormen even hard aan.

Het programma zit zo in elkaar dat het zowel pester als slachtoffer kan helpen. Eerst wordt er in het lokaal een veilige plek gecreëerd. Er wordt niet gepraat over een pester of slachtoffer, maar alles wat er omheen gebeurd, zodat het beiden aangaat.

Ouders

Het probleem is dat tegenwoordig beiden ouders een fulltimebaan hebben. Docenten moeten die opvoedende taak steeds meer op zich nemen. Ze moeten de leerlingen de extra aandacht geven die ze thuis niet krijgen, zodat ze nog steeds positief kunnen reageren op situaties.

De vraag of er dan geen training moet komen voor ouders ligt nog gevoeliger. De overheid wil de ouders niet beledigen wat vrij makkelijk gaat als je insinueert dat ze de opvoeding van hun kind verkeerd aanpakken. Het kost ook heel veel tijd en geld. Buiten dat is de overheid ook bang dat de ouders niet voor hun partij gaan stemmen als ze hen zo beledigen.

De lessen

De lessen van Rise Above gaan als het volgende in zijn werk: de docent introduceert waarover de les zal gaan aan de leerlingen. Daarna gaan ze een activiteit doen met verschillende woorden die te maken hebben met bijvoorbeeld respect of empathie. Die woorden krijgen een waarde en leerlingen kunnen samen over de betekenis ervan discussiëren. Een leerling presenteert dit aan de klas, om aan te geven hoe die groep daarover denkt. Daarna wordt er een video gebruikt.

De overheid werkt samen met social media influencers en youtubers. Die leggen uit wat de waarde is van die woorden en hoe je situaties het beste kan aanpakken. Daarna discussieert de klas weer en herhaal je nogmaals de dingen die er zijn geleerd. Ook wordt er gebruikt gemaakt van rollenspellen aan het einde van de les. Bijvoorbeeld: schrijf in 300 woorden op hoe je zou reageren als je beste vriend wordt gepest.

Resultaten

Op dit moment maken er ongeveer 5000 docenten en 3000 scholen gebruik van het programma. Doordat het vanuit de overheid komt is het een gerespecteerd programma en zijn meerdere partijen bereid om het te gebruiken. Harde resultaten zijn er nog niet, dit kan alleen op zeer lange termijn worden vastgesteld. Op dit moment is het resultaat dat er al zoveel scholen en docenten meedoen aan het programma.

You may be interested

Kerststad Valkenburg: de beste van Europa
Life&Style
23 views
Life&Style
23 views

Kerststad Valkenburg: de beste van Europa

Noah Raeven - december 10, 2017

Valkenburg is uitgeroepen tot kerststad van Europa 2018. Dat is natuurlijk heel wat voor een stadje met minder dan 100.000…

Nominaties liever dicht bij huis
Sport
119 views
Sport
119 views

Nominaties liever dicht bij huis

Adinda de Koster - december 10, 2017

Matwé Middelkoop, professioneel tennisser sinds 2002, hecht waarde aan het jaarlijkse sportgala in Breda. Ondanks het geen internationaal event is,…

Chocolade sprinkhanen, geroosterde meelwormen en gebakken krekels
Life&Style
97 views
Life&Style
97 views

Chocolade sprinkhanen, geroosterde meelwormen en gebakken krekels

Tess Mutsters - december 10, 2017

Dr. Patricia Stevens kreeg zes jaar geleden interesse in het eten van insecten, na een studie in de richting van…