Eindhoven Airport brak deze week een nieuw passagiersrecord, ze verwelkomden hun vijf miljoenste passagier in 2017. Al tijden is bekend dat het Nederlandse luchtruim steeds drukker wordt. Dit zorgt voor veel luchtvervuiling. Hoe maken we dit minder?

Dit voorjaar kwam een Amerikaans bedrijf met het eerste elektrische passagiersvliegtuig. In dit vliegtuig passen 150 mensen en is dus vergelijkbaar met een Boeing 737. Op het gebied van geluidsoverlast zal er ook het een en ander veranderen. “Uit een straalmotor komen twee luchtstromen, het grootste deel daarvan zorgt voor de voortstuwing (aandrijving), de kleinere zijn de uitlaatgassen. Die laatste veroorzaken het meeste lawaai omdat ze met hoge snelheid uit de motoren komen. En dat zal dan verdwijnen” meldt het Amerikaanse bedrijf op hun website.

Daarnaast is bio-brandstof, dat gemaakt wordt uit bio-massa, ook enorm in opkomst. Zo werkten grote namen als Lufthansa, United Airlines en Emirates deze week met bio-brandstof tussen Chicago en O’Hare Airport. Niet alleen buitenlandse maatschappijen gaan voor milieuvriendelijker, ook KLM vliegt voor een deel op bio-brandstof.

Angelita Kappers van de Natuur en Milieufederatie Utrecht juicht nieuwe innovaties toe maar is tegelijkertijd kritisch. “Waarom wordt kerosine nog steeds niet belast met een flinke Co2 belasting? Daarnaast is biobrandstof betwijfelbaar omdat het maken van biobrandstof veel water en energie kosten om te verbouwen.”

“Een van de meest effectieve manieren om CO2-uitstoot in de luchtvaart te verminderen, op dit moment, is de inzet van duurzame biobrandstof” aldus topman Pieter Elbers van KLM.

De Haagsche politiek maakte kort geleden bekend dat er plannen liggen over een uitbreiding van Schiphol. Het idee is om van Lelystad Airport een Schiphol 2.0 te maken.
“De weg van ongebreidelde groei van vliegverkeer is een doodlopende. De schade voor natuur, dier, mens en milieu is niet te overzien”, meldt Femke Merel Arissen van de Partij voor de Dieren.

Volgens Kappers doet de politiek te weinig om milieuvervuiling door vliegtuigen tegen te gaan. “Dit gaat te langzaam bij de luchtvaartindustrie. We zouden ook onze vraagtekens kunnen stellen bij de consument; waarom moeten we twee keer per jaar op vliegvakantie?” Ook vraagt Kappers zich af waarom we de belasting niet opvoeren zodat vliegen minder aantrekkelijk wordt. “Het realiseren en het opgeven van ons voorrecht maar ook het veranderen van gedrag is vaak lastig bij de burger.”