Retourpinnen, tachtig procent van de Nederlanders heeft dit nog nooit gedaan. Veertig procent heeft er zelfs nog nooit van gehoord. Dat meldt de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen. Het retourpinnen is drie jaar geleden geïntroduceerd om efficiënter en veiliger je geld terug te krijgen.

‘’Consumenten vinden het vaak niet fijn om met veel geld over straat te lopen. Als zij een product hebben teruggebracht kunnen zij het geld op hun rekening terug laten storten’’, zegt persvoorlichter van Betaalvereniging Nederland. Vooral grote ketens, waar ruilen of terugbrengen erg veel voorkomt, maken al wel gebruik van retourpinnen. In de horeca zal men het niet of nauwelijks tegenkomen. Een gedronken biertje retourneer je immers niet.

Werking
Je kunt retourpinnen met iedere willekeurige pinpas. Dat hoeft dus niet dezelfde kaart te zijn waarmee is betaald. Als iemand anders met zijn creditkaart heeft betaald, kan jij retourpinnen met je eigen pinpas. Betaalvereniging Nederland zegt: ‘’De enige voorwaarde bij retourpinnen is dat de oorspronkelijke betaling met een (willekeurige) creditkaart of pinpas is gedaan. Je kunt dus niet retourpinnen als er oorspronkelijk contant is betaald. Dat is om eventueel witwassen van frauduleus zwart geld tegen te gaan.’’

Het bedrag van retourpinnen staat de eerstvolgende werkdag ’s ochtends op je betaalrekening. De enige uitzondering is als je op vrijdag of zaterdag retourpint. Dan staat het bedrag maandagochtend pas op je rekening.

Populariteit
Nog lang niet alle winkelketens in Nederland bieden retourpinnen aan. Hierdoor is de kans groter dat de consument nog nooit te maken heeft gehad met het fenomeen. ‘’Drie jaar geleden kon men voor het eerst retourpinnen. Pinnen kan al decennia lang, dus drie jaar is in verhouden nog kort. Het terugpinnen heeft een aanloopperiode van een aantal jaar nodig. Het duurt even voordat alle Nederlanders bekend zijn hiermee’’, aldus Betaalvereniging Nederland.