Hoe ‘de Nederlandse voornaam’ ophef veroorzaakte

november 17, 2017
1680 Views

De Dag van de positiviteit, de Dag van de student en de Dag van de baard. Het hele jaar door word je platgegooid met ‘De Dag van’, om nog niet eens te beginnen over ‘De Maand van’ en ‘Het Jaar van’. Soms zijn er zelfs meerdere ‘Dagen van’ op een dag. De Nieuwsredactie zoekt uit hoe je zo’n dag in het leven roept en weet medialand op woensdag 15 november even op zijn kop te zetten. Tekst: Luca de Louw

Wij – Elise van Rossum, Noortje de Vries en Luca de Louw – riepen 15 november uit tot ‘de Dag van de Nederlandse voornaam’. In eerste instantie waren we benieuwd hoe je een ‘Dag van’ in het leven roept. En of het daadwerkelijk zou worden opgepakt door de media en de Nederlanders. Hoe we dit aanpakten, zie je in de video hieronder. Tevens spreken we hier met mediacriticus Marianne Zwagerman over de uitkomst van ons experiment.

Op 15 november konden wij als Nieuwsredactie natuurlijk niet achterblijven bij de Nederlandse media en en zorgden we ervoor dat we ook een nieuwsartikel publiceerden. Ook gingen we hiervoor de straat op met de vraag: ‘Ga jij je oerhollandse voornaam vieren vandaag?’. Funfact: Noortje de Vries staat bij deze video zowel voor als achter de camera.

 Iedereen mag een ‘Dag van’ uitroepen

‘’In principe is een ‘Dag van’ een vrije titel, dus iedereen kan het uitroepen zoals hij of zij het wilt’’, aldus Tijs Hofmans van Fijnedagvan.nl (dé website met de ‘Dag van’-kalender). Om met je ‘Dag van’ op deze kalender te komen, kijken zij naar hoe wijdverspreid en serieus het wordt aangepakt. Het helpt bijvoorbeeld als er een evenement aan is gekoppeld. Daarnaast is media-aandacht erg belangrijk. ‘’Er zijn ook veel mensen die een ‘Dag van’ uitroepen, om maar te kunnen zeggen dat ze iets uitgeroepen hebben. Daar prikken we vrij snel door heen.’’

‘’Ik denk dat het een marketinginstrument is geworden. Niet alleen voor commerciële doeleinden, maar ook om maatschappelijke thema’s aan de kaak te stellen.’’

Wie creëren een ‘Dag van’?

Volgens Tijs zijn het meestal organisaties of stichtingen die een ‘Dag van’ opzetten. ‘’Ik denk dat het een marketinginstrument is geworden. Niet alleen voor commerciële doeleinden, maar ook om maatschappelijke thema’s aan de kaak te stellen.’’  Wel zijn er volgens hem tegenwoordig zoveel ‘Dagen van’ dat het een ‘overkill’ aan het worden is. Hierdoor krijgen serieuzere dagen, zoals COPD-dag (Chronische obstructieve longziekte), volgens Hofmans ook minder aandacht.

COPD-dag

De COPD-dag wordt sinds 2002 wereldwijd georganiseerd. In Nederland wordt dit gedaan door het Longfonds. Persvoorlichtster Pauline van Voorst zegt hierover: ‘’ Wij vinden het heel belangrijk dat deze dag in het leven is geroepen, omdat het aandacht genereert voor een onderwerp wat wij heel erg belangrijk vinden, namelijk: COPD.’’ In Nederlands zijn er zeshonderdduizend mensen met deze ziekte en de groep die dit nog niet weet van zichzelf wordt geschat op driehonderdduizend personen. “Dit jaar hebben we voor de COPD-dag een korte-documentaire laten maken door een documentairemaakster.’’ De korte-documentaire ‘BENAUWD’ is speciaal gemaakt om online en op sociale media gedeeld te worden. Om media-aandacht te krijgen hebben ze een persbericht verstuurd.

‘’Er speelt natuurlijk altijd veel over vrouwenrechten, maar zodra je er een dag aan kunt koppelen is er een grotere nieuwsaanleiding.”

Nieuwsaanleiding

‘’Wij zijn natuurlijk het hele jaar bezig met dit onderwerp. Voor het grotere publiek is het op 15 november onder de aandacht’’, zegt Van Voorst. Tijs vergelijkt dit met de wereld-vrouwendag. ‘’Er speelt natuurlijk altijd veel over vrouwenrechten, maar zodra je er een dag aan kunt koppelen is er een grotere nieuwsaanleiding. Ook voor het publiek is er dan meer aandacht voor. Dit, omdat ze er dan niet het hele jaar mee worden platgebombardeerd, maar vooral op de speciale dag, wanneer dit ook logisch is.’’

‘Maand van’

De ‘Maand van’ is ook een ding. Zo riep Luciënne van der Geld, directrice van Netwerk Notarissen, september uit tot Maand van de scheiding. We spraken haar over de opzet van deze maand en de marketingstrategie hierachter.

 

 

You may be interested

Kerststad Valkenburg: de beste van Europa
Life&Style
9 views
Life&Style
9 views

Kerststad Valkenburg: de beste van Europa

Noah Raeven - december 10, 2017

Valkenburg is uitgeroepen tot kerststad van Europa 2018. Dat is natuurlijk heel wat voor een stadje met minder dan 100.000…

Nominaties liever dicht bij huis
Sport
14 views
Sport
14 views

Nominaties liever dicht bij huis

Adinda de Koster - december 10, 2017

Matwé Middelkoop, professioneel tennisser sinds 2002, hecht waarde aan het jaarlijkse sportgala in Breda. Ondanks het geen internationaal event is,…

Chocolade sprinkhanen, geroosterde meelwormen en gebakken krekels
Life&Style
17 views
Life&Style
17 views

Chocolade sprinkhanen, geroosterde meelwormen en gebakken krekels

Tess Mutsters - december 10, 2017

Dr. Patricia Stevens kreeg zes jaar geleden interesse in het eten van insecten, na een studie in de richting van…