Herfstvermoeidheid, winterblues of winterdip. Rond de decembertijd heeft een groot deel van de Nederlanders er last van. We voelen ons somber en halen voor ons gevoel nergens meer plezier uit. Sporten zou dé manier zijn om meer endorfine aan te maken. Dit is een hormoon dat werkt als een soort natuurlijke feel good drug.

Ybe Meesters, hoofd van de polikliniek winterdepressies van het Universitair Centrum Psychiatrie, vertelt in hoeverre sport de klachten van een winterdip kan beperken. Er zijn al vele onderzoeken die bewijzen dat mensen die slechts één tot drie uur per week sporten minder kans hebben op het ontwikkelen van een stemmingsstoornis, zoals een depressie. Dit is te verklaren aan de hand van het menselijk lichaam dat tijdens het bewegen het hormoon endorfine aanmaakt. Volgens Meesters werkt het bij een winterdepressie anders, doordat er nog geen duidelijke oorzaken zijn van een winterdepressie. “Er zijn wel hypotheses die veronderstellen dat er iets aan de hand is, maar wat er precies gebeurt in de hersenen dat weten we nog niet”, vertelt Meesters, “Een van de weinige dingen die we zeker weten is dat mensen die last hebben van een winterdepressie een tekort hebben aan vitamine D, doordat er minder zonlicht is in de winter.”

Beperken

Meesters gelooft niet dat meer bewegen een winterdepressie kan voorkomen. Ook verwacht hij niet dat mensen die met regelmaat sporten minder vatbaar zijn voor een winterdepressie. Waar Meesters wel van overtuigd is, is dat sporten de klachten van een winterdepressie kan beperken. Of er dan nog een verschil te merken is tussen cardio- of krachttraining kan Meesters niet zeggen: “Actief bezig zijn als het buiten licht is, is het allerbelangrijkste om de winterdepressie tegen te gaan.”