Bron

Kerstdagen gevuld met uitgebreide brunches, ’s avonds gourmetten met de familie en schaaltjes met kerstkransen bij de koffie. Voor velen het perfecte excuus om flink buiten hun boekje te eten. Dit jaar moet het anders. Hoe pak je dat aan?

Het traditionele kerstmenu zit vol met ongezonde vetten. Draai zo’n rollade maar eens om en bekijk de voedingswaarde. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de ruime keuze aan bijgerechten en sausjes.

Marly Nooijen is een lifestyle coach die alles weet over gezond eten. Zij legt uit dat het maken van de juiste keuzes al begint bij het doen van je boodschappen. “Zorg ervoor dat je een boodschappenlijstje maakt voordat je iets gaat ondernemen. Wat je niet in huis haalt, ga je niet opeten.” Gooi dus niet meerdere soorten chocola, koek en snoep in je mandje. Beslis thuis al wat je wilt halen, bijvoorbeeld die ene kerstkoekjes die je zo lekker vindt, en haal alleen dat.

Wees creatief
Marly’s advies: think outside the box. “Zorg dat je overbodige calorieën zoals sausjes, probeert te beperken en probeer zoveel gerechten zelf dingen te maken. In een typisch kerstdiner worden groenten heel vaak achterwege gelaten. Zoek online op ‘recepten spruitjes’ en je vindt allemaal lekkere recepten met spruitjes. Of bijvoorbeeld paprika. En zorg dat als je je bord opmaakt, dat in ieder geval de helft uit groente bestaat.”

Licht je omgeving in
Familie en vrienden snappen vaak niet waarom je bepaalde keuzes maakt. ‘Waarom doe je niet gezellig mee’, ‘mag jij dit niet’ en ‘één keer kan toch wel’ zijn maar een paar voorbeelden van de vragen die je op je af krijgt. Physique en performance coach Evi Evers heeft hier een tip voor. “Zorg dat je de mensen inlicht met wie je aan tafel zit over wat je doelen zijn. Familie snapt niet wat je wel of niet ’mag’. Als jij uitlegt waarom je iets niet wilt, dan blijven zij niet aandringen en jij hoeft niet constant jezelf te verdedigen.”.

Gezelligheid staat los van eten
Dat is een tweede punt. Gezelligheid is onlosmakelijk verbonden aan eten. “Als je ergens heen gaat wordt het vaak gezellig gemaakt door eten.”, legt Evi uit. “Dat betekent niet dat het ook echt niet gezellig is als je niet mee eet. Als iedereen om de snacks heen zit en jij gaat expres achterover op je stoel zitten zodat je er niet aankomt, creëer je een afstand.”.

Wees je dus bewust van je eigen gedrag, concludeert Evi. Als jij met een positieve houding bij je vrienden zit, is er niks aan de hand, maar ga jezelf niet afsluiten van de rest. Als je omgeving ziet dat je gewoon net zo gezellig bent als altijd, dan vinden zij het ook geen probleem.

Balans
Betekent dit dat je alleen maar gezonde dingen ‘mag’ eten? Volgens Marly niet, maar wees je bewust van wat je eet. Als je een vijfgangendiner maakt, maak voor jezelf dan kleinere porties. Dan kan je wél gewoon meedoen en is de ‘schade’ beperkt. Dit is een goed voorbeeld van portiecontrole. Als je de hele dag redelijk gezond eet, dan kan je prima een koekje of chocolaatje eten. Marly noemt dit ‘pleasure food’. Letterlijk eten waar je écht heel blij van wordt, ook al hebben ze geen nuttige voedingswaarden.

De schade
Stel, je hebt het toch weer overdreven. Na het proeven die heerlijke suikers, ben je gezwicht. Hoe erg is dat nou eigenlijk? Als je bezig bent met een dieet, dan heb je dat de week ervoor in principe ‘voor niks’ gedaan. De calorieën die je toen gespaard hebt, heb je nu ruim besteed. Dat is echt niet een ramp, zolang je de draad daarna weer oppakt. Wacht dus niet af tot één januari, maar eet gewoon meteen weer lekker ‘normaal’.