Bron: YouTube

Famke Louise Meijer, oorspronkelijk vlogster op YouTube, releasede vorige maand haar eerste muziektrack. Het is opvallend dat Famke Louise (nog) niet bij een platenlabel zit en het een onverwachte carrièreswitch van haar was.  Wat is nou eigenlijk belangrijk tijdens zo’n switch van youtuber naar artiest?

“Het offline contact is alleen maar belangrijker in een wereld waarin we digitaler worden. Zeker als het gaat om muziek,”zegt Dorit Roest, mede-oprichtster van Bloggers Network en Tim, twee bedrijven die nauw samenwerken met  social influencers. Op Youtube is het namelijk heel makkelijk om (negatief) te reageren op video’s en je moet als artiest dan ook stevig in je schoenen staan. “Wanneer je in een kroegje muziek maakt voor mensen die daar echt van houden, haal je daar veel energie uit. Dat menselijke en het zien van de emotie van het publiek zorgt ook voor je motivatie als toekomstige artiest. Bijvoorbeeld als je voelt dat een nummer feedback krijgt door het applaus uit de zaal.”

Muzieklabel

Famke Louise zit niet bij een label en heeft nog weinig ervaring in de muziekindustrie. Wel heeft ze al een behoorlijk publiek opgebouwd met haar YouTube kanaal (237k volgers). Wat is nou eigenlijk het nut om bij een muzieklabel zitten?

Iemand die hier meer over kan vertellen is Rodney Kolf, project manager bij muzieklabel TRIFECTA. Kolf: “In deze tijd waar iedereen zonder tussenpartijen kan werken en dus zelf hun muziek naar buiten kan brengen, maken de details het verschil. Dit verschil kan juist een goed en passend label voor een artiest maken. Dan heb ik het concreet over kennis en ervaring over de industrie maar ook vooral het netwerk om bepaalde mogelijkheden te creëren en om track en artiest beter in de markt te zetten.”