Momenteel zijn de etalages van menig kledingwinkel nog versierd met grote sale stickers. Stapels kleding van het vorige seizoen maken plaats voor de nieuwe collecties. Hét moment waar modemeisjes zich op verkneukelen, want een nieuwe collectie brengt nieuwe trends met zich mee. Vooral als dit de eerste collectie van het jaar is. Wij zochten uit wat de trends voor 2018 zijn, hoe ze tot stand komen en hoe je ze combineert.

Het atelier is de plaats waar modedromen tot leven komen. Toonaangevende modehuizen als Chanel, Gucci, Balenciaga en Celine lanceren ieder seizoen de meest prachtige items die worden overgenomen door modebladen, influencers en toegankelijke kledingwinkels die hier hun eigen variant op bedenken. Als we naar de collecties van 2018 kijken, zien we een aantal duidelijke trends naar voren komen. Zo zien we bij Gucci en Marc Jacob veel glitters en pailletten terug. Als we kijken naar de shows van Chanel en Calvin Klein komt nog een opvallende trend naar voren: het dragen van ‘plastic’.

Terug naar 2000

Isabelle Rezenbrink is brand ambassador bij Elle. Volgens haar gaan we in 2018 veel invloeden uit 2000 zien. ‘’Denk hierbij aan low waist broeken, diamantjes, plastic en de Spice Girls. Het wordt een beetje een verkleedpartijtje.’’ Mode tijdschriften fungeren volgens Rezenbrink als een communicatiemiddel. ‘’Grote bladen worden vaak uitgenodigd voor shows als FashionWeek om de trends uit de shows te verspreiden naar hun doelgroep.’’ Waarom bepaalde items ineens geliefd zijn, komt niet alleen door bladen die trends overnemen volgens Rezenbrink: ‘’Soms wordt een bepaald merk of product ineens een hele hype doordat veel mensen het gaan dragen en dit online delen. Als zo’n item wordt nagebootst door low budgetmerken zoals Zara en Mango dan weet je dat het een trend is.’’ Een blad kan een trend maken of breken. ‘’Als een modeblad iets niet oppikt dan kan een trend niet worden verspreid. Een trend kan ook floppen als het in een negatief daglicht wort gesteld. Denk bijvoorbeeld aan een sieraad dat geassocieerd zou worden met iets als slavernij. Als mensen iets verkeerd opvatten over een gevoelig onderwerp dan wordt dit overal verspreid.’’

Modeopleiding

Modeontwerpers bepalen dus hoe de kleding eruit komt te zien en influencers en modebladen kiezen als het ware wat een trend wordt. We gingen langs bij ROC Tilburg om een kijkje te nemen bij de modeopleiding. Deze studenten staan aan het begin van hun carrière en dromen van een eigen kledingcollectie. Zij vertelden ons wat een trend precies inhoudt en hoe belangrijk een trend is voor een modeopleiding.

Influencers en bloggers

Simone Daemen is bekend van haar blog A New Jacket en haar gelijknamige Instagramaccount. Met zo’n ruim twintigduizend volgers op Instagram bereikt zij dagelijks een grote groep jongeren die geïnteresseerd zijn in haar kledingstijl en leven. ‘’Modemerken ontwerpen de kleding, maar anno 2018 zijn het toch de influencers die trends maken of breken.’’ Zo denkt Daemen dat logo’s op sweaters dit jaar langzaam gaan verdwijnen. ‘’Influencers en bloggers hebben al jaren veel invloed op de modemarkt. Eerst werden ze niet serieus genomen, maar sinds 2017 speelt bijna elk bedrijf of merk hier op in. Er bestaan zelfs tientallen platforms om merken met influencers te verbinden. De populariteit van Instagram zit ook op een groot hoogtepunt. Een influencers wordt nu niet meer gezien als een Instagramblogger, maar als een mode-icoon’’ vertelt Daemen. Nog meer trends voor 2018 volgens Damen: ‘’Het pak is en blijft een klassieker. Combineer het met een stoere gymp en je bent ready to go. Ook komt de kleur roze helemaal terug voor het voorjaar en de zomer. Denim kan ook niet achterblijven.’’ Marieke Rausch, inkoper van Invito, heeft hier ook nog iets aan toe te voegen. ‘’Panterprint in verschillende kleuren doen het altijd goed. Verder gaan we nog veel meer ruiten zien en pasteltinten. Vooral de kleur lila deed het goed bij Celine en Erdem.’’ Volgens Rausch heeft ook Instagram veel invloed op modetrends. ‘’Door Instagram wisselen trends zich steeds sneller af en is een trend sneller voorbij. Daardoor moeten er ook vaker inkopen gedaan worden en moeten we snel inspelen op trends.’’

Mix ’n match

Modeliefhebbers weten trends binnen een handomdraai in hun eigen kledingstijl te implementeren. Voor de gemiddelde student is dat misschien iets minder makkelijk. Hoe combineer je gekke modetrends die ontwerpers in het leven roepen? Wij namen een styliste in de hand die ons antwoord kon geven op al onze modedilemma’s en vroegen aan studenten hoe zij over de trends van 2018 denken.