Door: Michael Jupijn en Amber van Lieshout

De Nederlander gaat steeds vaker naar de bioscoop. Niet alleen het bioscoopbezoek in Nederland is voor het tiende jaar op rij gestegen, ook de omzet uit de kaartverkoop steeg. Meer dan driehonderd miljoen euro aan omzet werd er gemaakt.

Dat bedrag is ten opzichte van 2016 met 4,9% gegroeid. De cijfers werden deze week bekendgemaakt door de Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Filmtheaters (NVBF).

“2017 was zeker een heel goed jaar. De afgelopen tien jaar zijn goed geweest, dus dat is wel uniek. Jaar op jaar zijn er steeds weer meer bioscoopkaartjes verkocht en ook in 2017 is er weer een flinke groei te zien”, vertelt Jorien Scholtens, onderzoeker bij Stichting Filmonderzoek.

De Nederlandse film

Scholtens vertelt ons dat kinderfilms het bijzonder goed doen de laatste jaren. Dat Dispicable Me 3 de best bezochte film in 2017 is, is dus niet echt een verrassing. Bij de Nederlandse films ontbreekt het succes. Niet één Nederlandse film staat in de top 20 van 2017. Daarnaast is het ook opvallend dat twee van de meest bezochte Nederlandse films van 2017 in het jaar daarvoor zijn uitgebracht. Soof 2 trok 300.949 bezoekers, Onze Jongens trok er iets meer dan 300.000. Beide films werden in 2016 uitgebracht.

Online streamingdiensten

De laatste jaren zijn er veel nieuwe manieren ontstaan om films te kijken. Netflix is er daar een van. De video-streamingdienst heeft bijna honderd miljoen abonnees wereldwijd, waarvan twee miljoen betalende leden in Nederland. Concurrenten Videoland en NL Ziet hebben een stuk minder abonnees: respectievelijk 200.000 en 100.000 leden.

Steeds vaker verkiezen mensen Netflix boven de bioscoop. Delano Seliman is iemand die de streamingdienst voor geen goud in wil ruilen voor de bioscoop. Iris van Vliet gaat juist vaak naar de bioscoop en ziet het bezoek als een sociaal uitje.

Nieuwe bioscopen

In 2017 zijn het vooral de nieuwe bioscopen die het goed doen. “Vooral de grote concerns bouwen veel nieuwe bioscopen. Vaak op plekken waar dan nog geen bioscoop in de buurt was”, aldus Scholtens. “Het is gewoon heel aantrekkelijk om naar de bioscoop te gaan. Er wordt veel gebouwd en ook vooral veel vernieuwd.”

Dat blijkt ook uit de cijfers. In 2017 werden er dertien nieuwe zalen geopend met circa 2.800 stoelen. Daarnaast is er veel geïnvesteerd in nieuwe technieken en concepten. De laatste techniek is de 4DX. Door deze technologie beleeft de bezoeker de film, in plaats van hem alleen te bekijken. In december zijn er twee van dit soort zalen geopend door Pathé. De zalen, in Amsterdam en Rotterdam, hebben bewegende stoelen, weersimulaties en geuren.

Een multiplex biedt dit soort dingen, waar een filmhuis of -theater zich juist richt op de kwaliteitsfilm. Toch merken ook dit soort kleinere bioscopen een groei in de omzet, laat Scholtens weten. Jasper Naaijkens van Cinecitta in Tilburg vertelt ons hierover in onderstaande video.