Bron foto: Creative Commons

Gezonder eten en sporten

Tachtig procent van de Nederlanders stelt voor het nieuwe jaar goede voornemens. Sporten en een gezondere levensstijl zijn ook dit jaar weer geweldig populair. De sportscholen zijn in januari afgeladen en mensen gaan volop diëten. Dit klinkt veelbelovend, maar slechts een klein deel van deze mensen behaalt daadwerkelijk zijn of haar doel.

Luister hieronder wat voor goede voornemens de Tilburgers hebben. Fred van Raaij legt uit waarom deze meestal niet worden volgehouden.

Stap voor stap

Health coach en voeding expert Debra van der Heide ziet het telkens gebeuren. Mensen lijken in het begin van het jaar de wens te hebben hun levensstijl volledig om te gooien. Dit gebeurt dan meestal door middel van een extreem dieet, bijvoorbeeld shakes, waardoor zij te weinig eten. Dit is volgens Van der Heide niet de manier: “Dit houden de meesten maar een paar weken vol en zij komen naderhand weer snel aan. Dit is niet goed voor je gezondheid. Door te weinig eten creëer je grote tekorten en word je minder energiek.

Wat je beter kunt doen, volgens van der Heide, is je voeding stap voor stap proberen te verbeteren. “Gebruik verse producten en probeer elke twee à drie uur te eten om schommelingen in je bloedsuikerspiegel te voorkomen. Dit is om lekkere trek tegen te houden.”

Hetzelfde geldt voor sporten: stap voor stap beginnen. Sinds het nieuwe jaar is ook Louise begonnen met sporten. Wij vroegen haar wat zij doet om het vol te kunnen houden en waarom ze in januari is begonnen. Personal trainer Laura Schellekens geeft tips voor beginnende sporters en vertelt hoe je het sporten wel vol kan houden. Bekijk hieronder hoe je het beste kunt beginnen en je het meeste resultaat kunt boeken:

Heb geduld

Een gezonde levensstijl behouden wordt volgens Van der Heide overschat: “Het is echt niet moeilijk. Na verloop van tijd wordt het een gewoonte. Een gewoonte moet je aanleren, vandaar dat dit even duurt. Heb dus geduld.”

Nog een laatste tip van de health coach voor het volhouden van je goede voornemens: “Probeer elke dag dat het niet lukt jezelf niet de schuld te geven. Ga de volgende dag weer verder en zoek anders hulp bij een gezondheidscoach. Deze zou de stok achter de deur kunnen zijn.”

Lees hieronder interessante feiten en leuke weetjes over goede voornemens.