Iedereen die achter het stuur zit heeft er wel eens last van gehad: fietsers die hun hand niet uitsteken. Jaarlijks gebeuren er veel ongelukken door. De ‘slimme fietsverlichting’ moet deze ergernissen wegnemen en de veiligheid op de weg bevorderen. 

Het plan van ontwikkelaar Maurice Tak is simpel, maar wel vernieuwend. De slimme fietsverlichting bestaat uit remlichten, snelheidsindicator en zelfs een richtingaanwijzer voor alle fietsen. BOVAG-woordvoerder Paul de Waal geeft er zijn bevindingen over. ”De laatste jaren zijn er veel technische verbeteringen op fietsen, zoals de E-Bike. Het ene idee zal wellicht mislukken en het andere zal wel een doorbraak worden. Dit geldt ook voor de slimme fietsverlichting.”

Het idee achter het plan is dat het aantal fietsongelukken teruggedrongen wordt. De Gelderlander meldde dat er om 2016 64.500 fietsers op de spoedeisende hulp zijn beland. Vooral voor ouderen zou de nieuwe verlichting optimaal zijn. Zo hoeven fietsende ouderen die instabiel zijn hun hand niet meer uit te steken. De vraag blijft echter wel of het rendabel is op de economische markt. ”Het plan moet in de praktijk getest worden voordat het echt groot kan worden. Dan kunnen er grote stappen worden gezet en kan het gerealiseerd worden in de toekomst.”

Volgens De Waal heeft de overheid ook een rol in de doorbraak van de slimme fietsverlichting. ”De wet loopt vaak achter op het gebied van innovatie en moet veranderd worden. Een praktijktest kan een verandering in de wet onderbouwen.”