Brabant krijgt er vanaf 2024 meer intercity’s bij. Tussen Breda en Tilburg gaan zes intercity’s per uur rijden en tussen Tilburg en Eindhoven worden dat er vier. ProRail krijgt hiervoor ruim veertig miljoen van de overheid. De NS draagt ook nog een 27 miljoen bij. Maar zitten er enkel voordelen aan deze miljoeneninvestering voor Brabant?

Na het invoeren van de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven gaat er vanaf 2024 dus ook het nodige veranderen tussen Breda en Eindhoven. “Niet het gehele traject tussen Breda en Eindhoven wordt spoorboekloos, dit is enkel het geval tussen Breda en Tilburg. Hier gaan zes intercity’s per uur rijden. Tussen Tilburg en Eindhoven worden dat er vier”, aldus René Vegter, woordvoerder ProRail regio zuid.

Bussen

Toch betekent dat een ingrijpende verandering voor reizigers en omwonenden. Ad Couwenberg van reizigersvereniging Rover Noord-Brabant ziet dan ook niet alleen maar voordelen. “Er gaan meer treinen rijden waardoor mensen sneller van hun begin- naar hun eindstation kunnen reizen.” Volgens Couwenberg zit dan ook het grootste probleem in het aantal reizigers dat zich ‘ophoopt’ op hun eindstation. Dit aangezien mensen sneller op hun eindstation zijn maar de bussen vermoedelijk niet vaker gaan rijden, waardoor mensen langer moeten wachten op een bus. “Busmaatschappijen zullen dus meer bussen per uur moeten laten rijden, anders gaat de tijdswinst verloren. Daarnaast kan dat natuurlijk ook voor ophopingen zorgen.”

Gilze-Rijen

Een van de gemeenten die aan het traject Breda-Eindhoven ligt is Gilze-Rijen. Ze zijn hier al de nodige tijd mee bezig. Voor de gemeente is vooral de tijd dat spoorwegovergangen gesloten zijn en de leefbaarheid rondom het station belangrijk. “Zo wordt er nu met hoge prioriteit gekeken naar de twee grootste spoorwegovergangen die in onze gemeente liggen.” Meer treinen per uur betekent dat spoorwegovergangen op dit traject vaker gesloten zullen zijn volgens Jeroen Leemans van de gemeente. Bij de provinciale weg buiten Gilze-Rijen gaat de provincie daarom waarschijnlijk een tunnel aanleggen. Voor de spoorwegovergang in het centrum kijken wij samen met ProRail of hetzelfde haalbaar is.”

Wat is een tienminutentrein?

Een tienminutentrein wordt ook wel spoorboekloos rijden genoemd. 
Het is een trein die elke tien minuten rijdt.
Dit de gehele dag door. Zo hoeven reizigers minder lang 
te wachten op een trein.

Goederentreinen

Volgens ProRail is het noodzakelijk dat de goederentreinen in plaats van over de Brabantroute over de Betuweroute gaan rijden. “Wij hebben onderzoek gedaan en dat is de enige manier om op dit traject meer personentreinen te laten rijden.” Ook de gemeente Gilze-Rijen sluit zich hierbij aan. “Het is voor ons erg belangrijk dat er minder goederentreinen gaan rijden om ervoor te zorgen dat het totaal aantal treinen niet te ver toeneemt.”