In België is verkeersveiligheid een groot probleem, maar daar is een oplossing voor bedacht: het terugkommoment. Zo moeten de Belgische wegen nog veiliger worden. In Nederland gaat de veiligheid juist achteruit. Stef Willems van VIAS verkeersinstituut en ANWB-deskundige Maarten Ligt vertellen meer over de positieve en negatieve ontwikkelingen.

Terugkommoment

Het terugkommoment houdt in dat Belgen binnen negen maanden een rijvaardigheidscursus moeten doen na het behalen van het rijbewijs. “Zo moet een terugkommoment dienen om jongeren nog beter bepaalde risico’s te laten inschatten en ze ook gericht bij te sturen na enkele maanden zelfstandig autorijden”, vertelt Stef Willems. “Een feedbackrit en gerichte discussie rond hun ervaringen kan daarbij zeer nuttig zijn. Hoofdzaak van een terugkommoment is vooral dat jongeren kritisch naar hun eigen rijgedrag en attitude kijken.”

Veiligheid op de weg

In Nederland neemt het aantal verkeersongelukken steeds meer toe. “Dit komt mede door smartphones die voor afleiding zorgen bij zowel fietsers als automobilisten”, legt Maarten Ligt uit. Een andere oorzaak voor een toename in verkeersongelukken is de toename van ouderen op de fiets. “Elektrische fietsen zorgen ervoor dat mensen op hogere leeftijd blijven fietsen. Ouderen zijn echter instabiel en vallen gemakkelijk van een fiets.”

Het verschil

Wat ons land beter doet dan onze zuiderburen, is het beheer van goede fietspaden. Willems legt uit hoe dit kan. “De ruimtelijke ordening is hier heel anders. Daarnaast komt de infrastructuur in Holland meer tegemoet aan de criteria van duurzaam en veilig.” Nederland is veel eerder met dit principe gestart en heeft een centraal beleid, terwijl België (zeker in het verleden) veel te veel macht aan de lokale besturen voor de ruimtelijke ordening gaf. “In Nederland zijn er daarom vaak mooie afgescheiden fietspaden, terwijl dat in België door de lintbebouwing niet mogelijk is.”

 

Bron plaatje: Flickr