Met je futloze lijf je bed uitstappen om vervolgens de drammende koppijn te voelen. Je hebt weer eens een kater, slecht geslapen of de hele nacht gestudeerd. Je denkt misschien dat de cornflakes en de koude melk je kunnen helpen om de dag door te komen, maar er zijn nog veel meer manieren om die energieboost te krijgen.

Oh nee, jij eet zeker netjes elke ochtend je (gezonde?) boterhammetje. Dat is niet per se een voedend ontbijt, vertelt fitcoach, voedingsdeskundige en yoga-instructrice Francis Vlot. “Het is belangrijk dat je niet alleen koolhydraten eet, maar ook vetten, eiwitten en groenten.” Maak bijvoorbeeld een shake of havermoutpapje, suggereert Vlot. Daar haal je veel meer energie uit dan een boterham of cornflakes. In een shake kun je eiwitten, vetten (bijvoorbeeld avocado’s ), groenten, fruit en koolhydraten samenbrengen.

 

Een aantal recepten voor gezonde shakes kun je vinden op deze website. Meer informatie en ontbijt-inspiratie is te vinden hier.

Je slokdarm is hopelijk opgewarmd, maar je lichaam is nog stijf en krachteloos. Vlot vertelt over verschillende oefeningen die je kunt doen in de ochtend om je hele lichaam te activeren en alles te laten doorstromen. Zo kun je de gebruikelijke squats, lunges of push-ups doen om wakker te worden. (Of te ontwaken uit die wazige, levenloze dagen die jouw leven beheersen sinds de dag dat je alcohol leerde kennen.) Daarnaast kun je ook een aantal zonnegroeten doen, een oefening die we kennen uit de poweryoga. Hiermee is je mind helemaal bij.