Bellen achter het stuur is een steeds groter wordend probleem, volgens Patrick Rugebregt. De boetes voor het telefoongebruik achter het stuur zijn namelijk gestegen. Verder is het aantal verkeersboetes uit 2017 in veel opzichten gedaald vergeleken met 2016.

In 2017 zijn er minder boetes uitgedeeld dan in het jaar daarvoor. In 2016 werden er 9.437.717 boetes uitgedeeld. In 2017 waren dat er 9.223.477. Opvallend is dat het aantal boetes voor bellen achter het stuur gestegen is.

Patrick Rugebregt, woordvoerder van Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), deze stijging veroorzaakt wordt door de komst van steeds meer smartphones. Daarnaast is niet iedereen zich altijd bewust van zijn of haar telefoongebruik. “Als je aan iemand vraagt of hij wel eens zijn telefoon gebruikt achter het stuur, dan zegt hij vaak van niet. Hij weet dat het gevaarlijk is. Maar als je dan door gaat vragen, krijg je vaak als antwoord dat het toch wel eens gebeurd. Ook al is het alleen maar om toch dat appje van je moeder te beantwoorden”

De oplossing om dit fenomeen terug te dringen is nog niet gevonden. “We weten niet zo goed hoe we dat op moeten lossen,” vertelt Rugebregt. “Eigenlijk verwachten we dat die oplossing vanuit de techniek komt, maar ook daar wordt nauwelijks vooruitgang geboekt.”

Zo bestaat er bijvoorbeeld een app waarmee je alle functies van je telefoon uit kunt zetten. “Maar de bestuurder moet eerst die app zelf inschakelen,” zegt Rugebregt. Het beste wat tot nu toe mogelijk is volgens Rugebregt is een functie maken voor de voicemail. Als je dan in de auto zit en gebeld wordt, krijg je de voicemail waarin wordt verteld dat je aan het rijden bent. “Dan bellen ze in ieder geval niet gelijk nog een keer,” zegt Rugebregt.