Eerder deze week kwam het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) met een waarschuwing voor malafide webwinkels. Steeds meer consumenten zijn de dupe van fraude door foute webshops.

Dit overkwam ook Anja Schoppers uit Winterswijk. Anja bestelde via OVStore voer voor haar hond. Al eerder had ze via de site besteld, wat toen zonder problemen ging. Nu is ze toch minder positief over de site. Naast dat ze haar bestelling nooit kreeg, werd ze ook erg onbeschoft behandeld en bedreigd met een aangifte tegen haar.

“We moesten maar blij zijn dat ze überhaupt de telefoon beantwoordden.”

Lang wachten
Toen ze in juni voor de tweede keer bestelde op OVStore was ze zo’n zestig euro kwijt. Hiervoor zou ze tweeëndertig kilo ingevroren hondenvoer ontvangen. “Het duurde allemaal wel erg lang, na drie weken had ik nog steeds niets over de order gehoord. Toen ik, na een aantal keren bellen, eindelijk uitleg kreeg, werd het toen pas duidelijk dat het een maand kon duren omdat ik geen bezorgkosten had betaald.”

Ook in juli en augustus mocht ze het pakketje nog steeds niet ontvangen. Een ontdooide bestelling, opnieuw verzenden, vertraging, OVStore kwam steeds met nieuwe excuses. Anja was het zat. Over de telefoon werd ze niet verder geholpen. “De man sprak erg slecht Nederlands. Met veel moeite kon hij mij vertellen dat de zaak door de baas werd doorgenomen maar die was op vakantie. Toen ik naar het adres vroeg, ontving ik een vreemd antwoord: ‘Wij geven het adres niet aan klanten, anders komen ze ons aan de deur bedreigen.’ Dit was natuurlijk niet de bedoeling.” Van bedreiging was geen sprake, Anja wilde slechts haar bestelling ophalen.

“Kijk altijd uit en geloof niet in sprookjes”

Aangifte of niet?
Toen Anja eind augustus nogmaals belde, kreeg ze een opmerkelijk antwoord. “We moesten maar blij zijn dat ze überhaupt de telefoon beantwoordden.” Toen Anja over een aangifte begon, werd haar meteen verteld dat het toch geen zin had. OVStore zou een heel team aan juristen achter zich hebben staan.

In september ging Anja toch overstag. Ze deed aangifte op politie.nl. Ze liet OVStore van haar besluit weten. Het bedrijf reageerde niet al te vriendelijk. “Wij zullen tegenaangifte doen, valse aangifte doen is namelijk strafbaar. Succes verder.” De dag erna was de site uit de lucht, bestellen was niet meer mogelijk. “Ik heb toen meerdere malen gevraagd of ze mijn geld terug konden storten. Dit was dan alleen mogelijk als ik het pakket aan de deur weigerde. Dat was juist het probleem, ik kreeg mijn bestelling maar niet.”
De politie liet het bedrijf meteen weten dat er een aangifte tegen ze lag, juist om aan te sporen om het op te lossen. “Binnen een uur kreeg ik mijn geld dan eindelijk teruggestort en had ik mail van OVStore, wederom met een bedreiging over valse aangifte.”

Melding doen
Tjerk Notten van de fraudehelpdesk reageert geschokt op het verhaal van Anja. “Ze weten dondersgoed dat ze bezig zijn met iets dat niet mag.” De fraudehelpdesk krijgt steeds vaker meldingen over dit soort gevallen. Hijzelf denkt dat de stijging van de nepwinkels voor de hand ligt. “Het is een goed verdienmodel voor mensen met kwade bedoelingen. Als het ervaren oplichters zijn, weten ze ook hoe ze de pakkans erg laag kunnen houden.” Aan onlinebeveiliging valt verder niet veel te verbeteren. “Je beveiliging kan nog wel zo goed zijn, vaak zijn ze zo professioneel dat daar geen beveiliging tegenop kan.”

Om de situatie van Anja te voorkomen geeft hij nog wel een tip. “Kijk altijd uit en geloof niet in sprookjes, sommige producten zijn simpelweg niet spotgoedkoop te vinden. Mocht je er toch intrappen, doe dan altijd aangifte en meld het dan. Zo kunnen we voorkomen dat er nog meer mensen intrappen.” Op de site staan lijstjes met malafide webshops en tips om deze te herkennen

Anja is erg opgelucht dat ze dan toch haar geld terug heeft. Haar aangifte trok ze terug, geschrokken van de bedreiging van OVStore. Het bedrijf is sinds januari opgeheven. Ze zouden in totaal tientallen tot honderd ‘klanten’ hebben opgelicht.