Kleine mannetjes aan het einde van de regenboog die een pot met goud bewaken; dit is over het algemeen het beeld dat mensen voor ogen hebben van de Ierse leprechaun. Om het tafereel af te maken nog een groene hoed en een rode baard. Deze visie komt genoeg voor in de souvenirwinkels en op de straat in Dublin. Toch mist er iets tussen al deze kabouters: de vrouwelijke leprechaun.

Emily Collins, verhalenverteller en gids bij het National Leprechaun Museum in Dublin, kent beide uitvoeringen van het eerste verhaal uit de negende eeuw waar de mythe in voorkomt. Ze komen voor een groot deel overeen. In allebei de volksverhalen ligt de focus op de wraak van de leprechauns op koning Fergus. “Ik vind de versie met de leprechaun-koningin aantrekkelijker omdat bijna niemand van haar gehoord heeft. Dat geeft het iets mysterieus”, vertelt Collins. “Sowieso weten heel weinig mensen van de vrouwelijke leprechauns.”

In de latere variant van het middeleeuwse verhaal is er een wat minder voor de hand liggende hoofdpersoon: de koningin van de kleine lichaampjes. Het verhaal gaat over de koningin die nieuwsgierig wordt naar het rijk van de ‘reuzen’. Zij, heel klein maar niet onaantrekkelijk, en koning Fergus worden verliefd. De man van de koningin is het hier niet mee eens. Hij wil daarom wraak nemen op de koning van de reuzen. In beide versies van het verhaal proberen de leprechauns koning Fergus in de oceaan te slepen terwijl hij slaapt.

Geen geschreven bewijs

De vrouwelijke leprechaun lijkt wel een mythe op zich. In een oud boek over Ierse volksverhalen wordt zelfs gezegd dat er geen enkele benoeming is van de vrouwelijke leprechaun in de (mythische) literatuur. De Hufftington Post noemt het niet bestaan van het vrouwelijke exemplaar zelfs een feit. Het verhaal van de koningin is waarschijnlijk ook niet opgeschreven, omdat dit een variant is op het originele verhaal. Het is als volksverhaal doorgegeven van generatie tot generatie.

Hoe komt het dan dat de meeste mensen niet denken aan de vrouwelijke kabouters? Collins denkt dat het komt door de Amerikaanse film ‘Darby O’Gill and the Little People’. Deze film gaat over een Ierse man die claimt vriendelijke vijanden te zijn met leprechaun-koning Brian. “Het personage van King Brian is heel excentriek en bleef hangen bij de kijkers. Hij werd voor veel mensen het typische beeld van de leprechaun: groene kleding, rode baard en, ja, man.”

Dit wil dus niet zeggen dat elke leprechaun aan dit beeld voldoet. Er is een grote misvatting over de Ierse kabouters, vindt Collins. “Het lijkt wel alsof mensen denken dat de leprechaun zich alleen in de mannelijke soort voordoet. Dat is onzin. Waar denk je dat leprechaun-baby’s vandaan komen?