De treinverbinding tussen Amsterdam en Londen is afgelopen week officieel van start gegaan. De eerste passagiers kunnen vanaf 4 april dagelijks de trein nemen van Londen naar Amsterdam. De rit van Londen naar Amsterdam duurt dan een kleine drie uur. Het is de bedoeling dat de hogesnelheidsverbinding gaat concurreren met de luchtvaart in tijd, prijs en duurzaamheid.

Volgens Detlef van Vuuren, klimaatdeskundige en hoogleraar aan de universiteit van Utrecht, is een treinverbinding over het algemeen genomen duurzamer dan vliegen. “Dit heeft er vooral mee te maken dat de bezetting bij treinen beter is dan bij vliegtuigen, daarnaast kan een trein gebruik maken van groene energie.”

Parijs

Een andere hogesnelheidsverbinding is die naar Parijs. Volgens Tom Boon, woordvoerder van de NS, wordt er op de verbinding naar Parijs al veel CO2 winst gepakt. “Veel mensen gaan met de auto naar Parijs, dat is tien keer vervuilender dan de trein.” Naar Londen gaan juist de meeste mensen met het vliegtuig volgens Boon. “Er zijn zo’n honderd vluchten per dag van Nederland naar Londen, daar kunnen we dus nog veel milieuwinst behalen met de nieuwe verbinding.” In de onderstaande grafiek is goed te zien wat de CO2 uitstoot per vervoersmiddel is voor drie populaire stedentrips vanaf Amsterdam.

Te goedkoop

Het grote probleem is dat het vliegtuig te goedkoop is volgens Mariken Stolk van voorlichtingsorganisatie Milieucentraal. “Het is op dit moment niet realistisch geprijsd. Bij de trein moet wel btw worden betaald, bij het vliegtuig niet. En dat terwijl de trein voor het milieu het beste vervoersmiddel is. En zeker voor stedentrips naar steden als Parijs, Berlijn en Londen veel praktischer. Maar mensen haken bij de trein nog te vaak af vanwege het prijsverschil ten opzichte van het vliegtuig.” Dat is zeker iets wat moet gaan veranderen wil de trein een toekomst hebben.

Bronnen: NS, Universiteit Utrecht, Milieucentraal