Europa en zo ook Nederland wordt overspoeld met invloeden uit Scandinavië en in het bijzonder uit Zweden. Je ziet het terug in kleding, architectuur en interieur. Maar waarom vinden wij deze stijl aantrekkelijk? Christian Björk, hoogleraar design en kunst geschiedenis aan de ArkDes Universiteit in Stockholm vertelt ons waarom dit zo is.

“De Scandinavische stijl heeft als drie belangrijkste sleutelwoorden: functioneel, simpel en minimalistisch. Rond 1920 was Zweden een erg arm land. De Zweedse burgers verhongerden, hadden geen onderdak of woonden met drie families in een éénkamer appartement. Er was hoge werkeloosheid en van vrijheid was geen sprake. In 1905 had Zweden 4 miljoen inwoners, maar door de slechte leefomstandigheden trok meer dan de helft weg uit Zweden.”

Modernisme in Zweden

“Maar toen kwam het modernisme op in Zweden. Dat was rond 1930. De economie trok langzamerhand aan, maar was nog niet op z´n top. De kledingindustrie ging kleding produceren die betaalbaar en draagbaar was voor een grote doelgroep, zodat iedereen goede items had voor dagelijks gebruik. De fabrikanten moesten dus kleding gaan ontwikkelen die functioneel, simpel en minimalistisch was. Zo konden ze met een simpel design en dus lage kosten een zo groot mogelijke doelgroep tevreden stellen. Dit zette niet alleen door in kleding, maar in het hele concept van de Zweedse samenleving, zoals architectuur en interieur.”

Zweden nu

“De Zweedse stijl is redelijk conservatief gebleven. Er zijn op het oog geen veranderingen geweest, maar niets is wat het lijkt. Zo is het Scandinavische en Zweedse concept wel hetzelfde gebleven, maar zijn er kleine veranderingen geïntroduceerd. Zo is bij kleding de materiaalkeuze veranderd. Er worden kwalitatief betere stoffen gebruikt dan in de tijd van het modernisme. Ook is het kleurenpallet veranderd. Waar eerst alleen donkere kleuren werden gebruikt, is nu plaats gemaakt voor een meer divers kleurenpallet. Op het gebied van architectuur is er bijna niks veranderd. Als je kijkt naar een huis in Stockholm kun je niet zien of het gemaakt is in 2018 of in 1936. Dat komt omdat we op alle vlakken terugkijken naar het verleden waar de woorden minimalistisch, simpel en functioneel centraal stonden. Zowel in kleding, architectuur en interieur. De kans bestaat dat wij over 10 jaar nog steeds uitgaan van deze drie standpunten.”

Zweedse stijl in Nederland

“Mensen willen over het algemeen geen tijd en geld meer besteden aan nutteloze dingen. Tegenwoordig hechten mensen meer waarden aan belevenissen en activiteiten dan aan materialisme. Het huishouden bijvoorbeeld, hoe vervelend is het als je een volle dag bezig bent met het poetsen van al je spullen. Je wil liever je tijd besteden aan dingen die je leuk vindt om te doen. Doordat de Zweedse architectuur en het Interieur geen toeters en bellen heeft is het ook makkelijker schoon te houden en heb je meer vrije tijd en zo ook minder stres. Dit is ook zo met kleding. Je wil geen uren voor de spiegel staan om te bepalen wat je aantrekt. Als je ‘goede’ stukken bezit hoef je hier niet over na te denken. Dit bespaart ook weer tijd.”

Hennes & Mauritz
Een van de bekendste mode-ketens ui Zweden is natuurlijk H&M. Al meer dan 70 jaar bestaat de keten al. Hier een tijdlijn van de geschiedenis vanaf het begin tot nu.