In tegenstelling tot Nederland gaan onze zuiderburen dit jaar wel naar het WK voetbal. Om het Belgische nationale elftal te steunen besloot brouwerij AB InBev om de naam Jupiler voor vijf maanden te veranderen naar Belgium. Volgens Erwin van Hulten van marketingbureau Brandness is dat een opmerkelijke zet.

“Dit is nog nooit gebeurd, het is echt uniek dat een bedrijf deze beslissing neemt”, aldus van Hulten. Het is volgens hem dan ook lastig te voorspellen hoe het precies gaat uitpakken aangezien er geen vergelijkingsmateriaal is.

Campagne

Hij benadrukt dat een naamsverandering een grote verandering is voor elk bedrijf, toch kan het gunstig uitpakken. “Iedereen kent het merk Jupiler natuurlijk, dus als ze de kleuren hetzelfde houden zou het geen probleem hoeven te zijn. Maar het staat of valt met een goede campagne er omheen”, aldus van Hulten. Een brede opzet van de campagne is noodzakelijk, deze zou ook zoveel mogelijk mensen moeten bereiken. “Mensen moeten echt op de hoogte zijn van de naamsverandering, anders kan het wel eens negatief uitpakken.”

De naamsverandering zorgde op social media al voor veel reacties:

-Tekst gaat door onder afbeeldingen-

Effect

Natuurlijk gaat dit voor een effect zorgen bij Jupiler, dat kan zowel positief als negatief zijn. “Als het positief aanslaat is dat zeker terug te zien in de jaarrekening. Maar ik kan me niet voorstellen dat mensen meer bier gaan kopen door een naamsverandering, en daar draait marketing uiteindelijk wel om.” Volgens van Hulten zijn er dan ook beter alternatieven voor een geslaagde WK-actie. “Neem concurrent Bavaria als voorbeeld, zij hadden ooit de Bavaria jurkjes. Dat was een echt hebbedingetje waardoor mensen meer kratten bier gingen kopen.” Van Hulten mist dat effect bij deze actie.