Door Bob Rekelhof

De nieuwe reclamecampagne met zoenende mannen van Suitsupply, een internationaal kledingbedrijf, zorgt voor een storm aan reacties en duizenden ontvolgers. Zulke negatieve reacties zien we bij meer merken met vergelijkbare campagnes, vertelt Jeffrey Walhout van LHBT-rechtenorganisatie COC Zeeland. “Het is voor de LHBT-gemeenschap nog steeds vechten tegen de bierkaai.”

Walhout vindt het een goed initiatief dat bedrijven promotie maken zonder in standaard hokjes te denken. “Dit is de maatschappij tegenwoordig. Iedereen mag zichzelf zijn en liefhebben wie ze zelf willen”, reageert hij stellig. Walhout ziet al meer grote merken die promotie maken voor de LHBT-community. Zo drukt Hema de gay pride t-shirtjes elk jaar en laat Ikea nu verschillende soorten koppels zien in hun reclames, “Gelukkig!”

Nog een hele weg te gaan

“Het lijkt mij zeker geen promotiestunt”, zegt Walhout. Hij ziet dat andere grote merken die zich inzetten voor homo-emancipatie ook vele volgers verliezen. Ondanks dat iedereen brult dat we heel geëmancipeerd zijn en dat er in Nederland veel vrijheid is, zegt Walhout, is het voor de LHBT-gemeenschap nog steeds vechten  met weinig vooruitzicht. Er zijn volgens de LHBT-rechtenactivist nog steeds dagelijks tot wekelijks vecht- en uitscheldpartijen richting homo’s. “Qua acceptatie hebben we nog een hele weg te gaan.”

Duizenden mensen ontvolgden het kledingbedrijf bij het zien van de zoenende mannen in de nieuwe campagne. Op twitter was een stroom van negatieve reacties te zien. Ook veel mensen reageerden positief. Zo zijn er ook mensen die Suitsupply volgen voor hun ‘dappere’ zet.

 

Bron foto: Suitsupply