Een duur A-merk of het goedkopere huismerk: een keuze die we allemaal bewust, of onbewust maken. Het heeft te maken met merkgebondenheid, imago en marketing waardoor jij als consument wordt misleid. Ook consumentenpsycholoog Patrick Wessels kan er niet aan ontkomen en legt uit waarom wij bepaalde keuzes maken.

Ook Paquito trapt regelmatig in deze trucjes. Hijzelf denkt niet dat hij beïnvloed wordt door het imago of door marketing. Voor hem zijn juist de voedingswaarden in de producten de reden van zijn keuzes. “Ik kies niet altijd voor A-merken maar mijn voorkeur gaat er wel naar uit, meestal is het omdat toch de grote meerderheid van A-producten meer kwalitatieve inhoud bevat dan B-merken.”

Selectief is hij wel bij zijn keuzes : “Voor basisvoeding zoals vlees en kaas kies ik voor de A-producten of van de slager. Voor koeken of snoepgoed kijk ik wel tussen de B-producten. Gezondheid vind ik namelijk wel belangrijk. Het kan verschil maken als je ziet hoeveel vet, bewaarmiddelen en kleurstoffen er in een product zitten. Daar baseer ik mijn keuzes op. Het zijn soms wel kleine dingetjes, maar als je ze vaak eet dan tellen ze toch ook op.” Ook blijft hij erg loyaal in zijn aankopen. “Als ik iets koop, en ik vind het lekker, kijk ik meestal niet verder voor iets anders. Ik blijf dan liever bij dat merk.”

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog met een bachelor in marketing , geeft ook de supermarkten de schuld. Via marketingtechnieken zorgen zij ervoor dat A-merken nóg beter verkopen.

Paquito kan zich niet vinden in de uitspraken van de consumentenpsycholoog. “Aan het imago van merken denk ik meestal niet als ik iets koop. Waar ik voornamelijk op let zijn de etiketjes met de inhoud van het product, daar kan je veel uit afhalen. Je kan wel het goedkoopste product kopen maar de kans is dan groter dat je dan eigenlijk lagere kwalitatieve voeding koopt.”

Loading...

Loading…