Formule 1 heeft de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen in Nederland. Dat is natuurlijk ook de verdienste van Max Verstappen. Met zijn succes wordt de roep om een Formule 1-circuit steeds luider. Er liggen inmiddels verschillende opties op tafel om een Formule 1-race in Nederland te organiseren, het is niet eenvoudig om daadwerkelijk een race naar Nederland te krijgen. De Nieuwsredactie zocht uit welke voor- en nadelen hieraan zitten.

Jeroen Jonkers is formule 1 liefhebber en oud redacteur van F1Today, een website voor Formule 1-fans. Hij stelt dat er genoeg animo is bij fans voor een formule 1 race in Nederland. “Zolang Max Verstappen blijft rijden en hij het goed doet, zal een race veel fans aantrekken. De meesten zullen dan niet komen voor de sport, maar puur om Max te zien.” Dat zie je volgens Jonkers nu al in Oostenrijk en België. “Bij die races op tv is er enorm veel oranje te zien op de tribunes. Er zijn daar zelfs al speciale tribunes voor Nederlanders.” Het aantal buitenlandse fans dat naar een Nederlandse race komt zal tegenvallen, verwacht Jonkers. “Alle landen om ons heen hebben inmiddels een eigen Formule 1-race. Daardoor zullen relatief weinig buitenlandse fans naar Nederland komen.”

Dit zijn de circuits van dit seizoen, mogelijk komt er in de toekomst een Nederlands circuit bij.

Volgens Jonkers heeft Assen de meeste kans om de Formule 1 terug naar Nederland te halen. “Ik denk dat Assen de enige reële optie is. Assen organiseert elk jaar de Motor GP, en die is heel goed geregeld. Daarnaast komen er veel mensen op af en is het goed bereikbaar.” Het zou volgens Jonkers veel impact hebben op de stad waar de race eventueel zou komen. “Zo’n evenement is in grootte vergelijkbaar met een EK voetbal.”

Herman Vaanholt maakt zich hard voor een stratencircuit in Rotterdam. Henry Merks is baanbeheerder van Circuit Park Berghem. Op deze kartbaan hebben veel kart-talenten gereden zoals Max Verstappen, Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Zij vertellen wat er bij het organiseren van een race komt kijken.

Milieu 

Oud-Formule 1-coureur Jan Lammers & Matthijs Kettelerij van Milieucentraal leggen uit hoe het zit met de milieu-effecten bij een mogelijke Formule 1- race in Nederland.

Mocht er een circuit in Nederland komen dan zijn er drie mogelijkheden. Die opties zijn Zandvoort, Assen en een stratencircuit in Rotterdam. Jan Lammers liet in een interview zijn licht schijnen op de mogelijke opties. De drie circuits zijn hieronder verder uitgelicht.

Economie
Naast dat een Formule 1-race vermakelijk is voor het publiek, gaat er ook veel geld in om. Thomas Peeters, hoogleraar Sporteconomie, legt uit wat Nederland overhoud aan een eventueel circuit. “De impact van een belangrijk sportevenement is groot, maar voor de Nederlandse Economie zit er niet heel veel voordeel in, het is redelijk beperkt.

Peeters verklaart hoe dit evenement ervoor kan zorgen dat de economie een impuls krijgt. “Het aantrekken van buitenlandse fans is essentieel. Het land krijgt daardoor meer toeristen en dat zorgt ervoor dat de economie beter zal gaan draaien. De groei is echter wel heel klein. Als veel Nederlanders naar de race gaan dan verplaatsen ze de uitgaven. In plaats van het geld te spenderen in de bioscoop doen ze het nu bij een Formule 1-circuit. Een circuit in Nederland zal dus niet heel rendabel zijn.”

Voor de Nederlandse economie zal het volgens Peeters niet uitmaken. Hij denkt dat de inkomsten van een race niet vergoed moeten worden door de kaartverkoop. “De kosten van een Formule 1 race terug verdienen kan alleen door middel van tv-rechten. Het is een mondiale sport en kan dus overal ter wereld bekeken worden. Om een Formule 1-race in leven te houden moet je dus vooral kijken naar de tv-rechten. De kaartverkoop en dergelijke hebben hier weinig invloed op. “

De Nederlander betaalt

Voor mensen die niet van Formule 1 houden, heeft een race geen voordeel. De belastingbetaler kan straks de dupe worden van het renoveren of bouwen van een circuit. “De Nederlander betaalt er juist voor. De landen vechten met elkaar om een circuit te bouwen en elk jaar een Formule 1-race binnen te halen. Kijk naar het circuit Spa-Francorchamps in België, uiteindelijk heeft de Belgische belastingbetaler een groot deel er van betaald. De belastingbetaler heeft er eigenlijk alleen veel profijt van als er veel mensen uit het buitenland komen kijken.”

Door: Kees Bakker, Tom van Beurden en Amber van Lieshout