Supermarkten ondernemen verschillende acties om voedselverspilling tegen te gaan. Volgens Jan Vugts, deskundige duurzaam voedsel, ligt het grote aantal voedselverspilling vooral aan de consumenten.

Vanochtend is in de Jumbo in Wageningen een schap geopend om voedselverspilling tegen te gaan. Hier staan producten, zoals bier en jam, gemaakt van eten dat normaal weggegooid zou worden. Toine Timmermans, expert voedselverspilling universiteit Wageningen, laat weten dat supermarkten zeker initiatieven kunnen nemen om voedselverspilling tegen te gaan. Het ‘voedselverspillingsschap’ is al één manier.

Ook supermarkten buiten Wageningen kunnen hier aan meedoen. “Het is juist de bedoeling dat andere supermarkten zich hier bij aansluiten. Meerdere supermarkten in Nederland zijn al geïnteresseerd om zich aan te sluiten.” Maar de verantwoordelijkheid om voedselverspilling tegen te gaan ligt niet alleen bij supermarkten. Consumenten hebben ook een groot aandeel in dit probleem.

Het probleem
Wat volgens Vugts voor een groot deel leidt tot voedselverspilling zijn de gewoontes van consumenten. “Het kopen van producten die mensen al kennen is een soort houding, een gewoonte. Dit is heel lastig te doorbreken”.

Wat consumenten zelf kunnen doen om voedselverspilling tegen te gaan is vooral informatie opzoeken over manieren om zelf voedselverspilling te voorkomen. Zo laat Vugts weten dat veel consumenten geen idee hebben dat eten na de houdbaarheidsdatum vaak gewoon nog te eten is. Producten mogen na de houdbaarheidsdatum alleen niet meer verkocht worden in de winkel.

Verder ligt een groot deel van het probleem ook bij mensen die alleen wonen. De porties van de supermarkt zijn vaak te groot en worden niet opgegeten. Deze resten belanden uiteindelijk in de kliko. Dit is iets waar supermarkten zeker nog aan mogen werken. Consumenten ervaren deze grote porties zelf ook als te veel. Vugts hoort van andermans ervaringen dat mensen elkaar onderling kunnen helpen wanneer zij het probleem samen bespreken. Een bloemkool kan bijvoorbeeld in tweeën worden gesneden en samen gedeeld worden. “Voedselverspilling ligt vooral aan de mensen thuis. Supermarkten doen er veel aan, maar consumenten moeten ook het nodige doen.”

Eerdere initiatieven van supermarkten
Vorig jaar heeft de Albert Heijn een manier bedacht om voedselverspilling tegen te gaan. Buiten het afprijzen van producten liggen er tegenwoordig ook ‘buitenbeentjes’. Dit zijn producten zoals komkommers en puntpaprika’s die niet worden goedgekeurd in de fabriek, omdat ze bijvoorbeeld de verkeerde vorm hebben. De buitenbeentjes liggen bij de afdeling van de ‘normale’ groenten. Klanten van de supermarkt vertellen dat ze het zeker een goed initiatief vinden. Toch bevestigen een paar bezoekers Vugts woorden: het is een gewoonte om de vertrouwde groenten te kopen.

Onderzoek
Universiteit Wageningen heeft onderzoek gedaan naar voedselverspilling. Uit dit onderzoek blijkt dat het mogelijk is om 40 tot 50 procent minder voedsel te verspillen. De gemiddelde Nederlander gooit namelijk per jaar ongeveer 50 kilo aan voedsel weg. Supermarkten zijn verantwoordelijk voor maar drie tot vijf procent van voedselverspilling.

 

foto: szjeno09190 (Pixabay)