Wat hebben Formule 1-team Red Bull Racing, schaatser Kjeld Nuis en voetbalclub RB Leipzig met elkaar gemeen? Ze dragen alle drie het Red Bull-logo. De producent van energiedrankjes sponsort fanatiek allerlei atleten en sportteams. Het drankje wordt veel gedronken door jongeren, terwijl bekend is dat het negatieve bijwerkingen heeft zoals hartklachten, rusteloosheid en concentratieproblemen. Hoe kan het dat zo’n drank zich zo kan verkopen in de sportwereld?

Voedselwaakhond Foodwatch doet nu, aan de vooravond van het nieuwe Formule 1-seizoen, een oproep aan Red Bull om niet meer die link te leggen met de sport. Jongeren zouden hierdoor te veel beïnvloed en misleid worden.

Bier en sport
Bij bierproducenten is hier al een regeling voor. De basisregel hierbij is dat sportsponsoring

door alcoholmerken geen link mag leggen met het beoefenen van sport. Het moet puur gericht zijn op het beleven en genieten van sport met vrienden met een biertje erbij. Je ziet in Nederland bijvoorbeeld geen voetballers rondlopen met een biermerk op hun shirt, waarbij het pak en de auto van Max Verstappen wel vol staan met het Red Bull-logo.

 

Maatregelen
Leonne Gartz, woordvoerder van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, zegt dat er wel aandacht is binnen de overheid voor de reclameregeling voor energiedrankjes. ”We kunnen alleen niet zomaar alles gaan verbieden volgens de wet ”, zegt ze. “Er moet eerst uitgebreid onderzoek naar worden gedaan zodat we weten wat de gevolgen zijn. Het is nog geen trend, dat het voorkomt betekent niet dat dat ook op grote schaal is.” Dit onderzoek is volgens Gartz nog niet bezig, maar moet in de zomer gestart worden.

Waarom dit onderzoek dan pas wordt uitgevoerd, kan Gartz makkelijk verklaren. “De wetgeving over sportsponsoring door alcoholmerken heeft ook lang geduurd”, legt ze uit. “De druk over dit onderwerp wordt opgevoerd door maatschappelijke acties. Verschillende sportkantines halen bijvoorbeeld de energiedrankjes uit hun schappen. Het is dus nog niet nodig om hele snelle maatregelen te nemen.”

Red Bull
“Nouja, ik denk dat Max Verstappen geen Heineken moet gaan drinken om zijn sportprestaties te verbeteren”, reageert Diederik Huisman, communicatiemedewerker van Red Bull, “Dus dat vind ik geen vergelijking.”
Verder wil Red Bull niet reageren, en verwijst naar een statement op de website:

Red Bull richt zijn marketingactiviteiten altijd op een doelgroep vanaf 16 jaar en adverteert zelfs op een doelgroep vanaf 18 jaar. Sport is echter van alle leeftijden en succesvolle atleten bereiken heel Nederland. Op verpakkingen van energiedranken staat vermeld: “niet aanbevolen voor kinderen” en Red Bull zorgt ook voor de juiste voorlichting over sport- en energiedranken in sportkantines. De atleten waarmee Red Bull samenwerkt, drinken Red Bull omdat ze suiker en cafeïne willen binnenkrijgen als brandstof voor hun training of wedstrijd, in combinatie met water.”

Huisman laat weten dat Red Bull de pers verder niet te woord te staat.