Iedereen heeft wel eens stress gehad bij het invullen van persoonsgegevens voor een vliegticket. Het komt vaak voor dat er fouten insluipen bij het boeken van tickets omdat namen verkeerd geschreven worden. Met een beetje pech kost dat je 115 euro.

De Consumentenbond wil een einde maken aan de prijs die betaald moet worden voor het wijzigen van je naam. Deze verschilt per luchtvaartmaatschappij: de ene airliner doet minder moeilijk dan de andere. Sommige rekenen een vast tarief, bij andere maatschappijen moeten verschillende tariefwijzigingen bijbetaald worden. “Dat doolhof moet stoppen”, laat de consumentenbond weten in De Telegraaf.

Per luchtvaartmaatschappij verschillen de kosten dus nogal. De vraag is: waar betaal je nou eigenlijk voor? “Je betaalt eigenlijk administratiekosten aan de airline. Hoe die kosten er precies uitzien, dat blijft mistig”, aldus Klaas-Jan van Woerkom. Hij volgt voor Luchtvaartnieuws.nl de ontwikkelingen rondom luchtvaart op de voet. Joeri van Ormondt, van luchtvaartplatform Up In The Sky, heeft een ander beeld van de prijzige naamswijzigingen. “Wat ze volgens mij doen, is daar gewoon geld aan verdienen”, zegt hij over prijsvechters.

Meestal zijn het zulke prijsvechters die hoge kosten rekenen voor het aanpassen van tickets. Van Woerkom is het eens met zijn collega. “Vooral prijsvechters draaien op zulke extra inkomsten: het ticket kost misschien een tientje, maar aan koffers, priority boarding en blijkbaar ook naamswijzigingen wordt echt verdiend. Heel klantvriendelijk is het niet, maar daar zal een maatschappij als easyJet of Ryanair niet wakker van liggen. Het geld moet ergens vandaan komen… Als de concurrent eraan verdient, waarom zou je het dan zelf gratis doen?”

De reactie van RyanAir, grootverdiener aan boekingsfouten, bevestigt dat. “De wijzigingskosten zijn een voorzorgsmaatregel om het aanpassen van gegevens bij boekingen te ontmoedigen. Er zijn mensen geweest die onze goedkoopste deals massaal opkopen en doorverkopen aan derden. Wel bieden we 24 uur de tijd om kleine fouten aan te passen.”

De luchtvaartexperts zijn het nog over één ding eens. Er moet natuurlijk wel betaald worden voor de medewerker die jouw gegevens moet aanpassen. Dat gaat verder dan het bewerken van je naam op je kaartje – maar dat is dus niet waar je €115 aan uitgeeft.