Het crematorium in Tilburg krijgt er in mei een nieuwe afscheidsruimte bij. Het moet een sfeervolle ruimte worden met onder meer een bar met tapkranen. De verbouwing in Tilburg past volgens Martijn van de Koolwijk van uitvaartverzorger DELA in een trend die al jaren zichtbaar is in Nederland.

Het is een trend die al zo’n vijf jaar gaande is. “Tien jaar geleden zou een biertje op een uitvaart ook al mogelijk zijn geweest, maar we zien het de laatste jaren steeds vaker”, vertelt Van de Koolwijk. De aloude koffietafel bestaat volgens hem nog steeds, al is de vorm wel veranderd. “Tegenwoordig willen mensen ook champagne, wijn of een Italiaanse lunch op hun uitvaart”, zegt hij. Toch is de cake is nog altijd populair, al wordt deze nu vaak vóór de uitvaart gegeten, vertelt Van de Koolwijk: “Het plakje cake is naar de voorkant verhuisd.”

Voetbal- of motoruitvaart

Wijn en champagne zijn nog tot daar aan toe. Mensen kunnen hun uitvaart tegenwoordig nog uitgebreider aanpakken. “We verzorgen bijvoorbeeld ook voetbaluitvaarten. Sommige mensen willen graag dat hun uitvaart in het stadion van hun favoriete voetbalclub plaatsvindt”, aldus Van de Koolwijk. “Anderen kiezen voor een motoruitvaart, waarbij de kist wordt voorgereden door een aantal motoren. Alles is mogelijk.”

Waarom?

Uitvaarten veranderen dus, maar hoe komt dit? De kerk heeft er niet zoveel mee te maken, denkt Van de Koolwijk. “De waardigheid die mensen vroeger in de kerk vonden is nog altijd heel erg belangrijk. De definitie van een waardig afscheid is wel veranderd”, zegt hij. “Mensen willen hun uitvaart steeds verder personaliseren. Dat heeft twee belangrijke oorzaken: mensen denken uitgebreider na over hun uitvaart en herinneringen worden steeds belangrijker.” Volgens Van de Koolwijk zien we onze uitvaart dus als een steeds belangrijkere gebeurtenis: “Een goed rouwproces begint bij de uitvaart.”