Met meer dan veertig miljoen spelers wereldwijd is Fortnite dé game van het moment. De hype rondom het gratis spel is een feit, maar Fortnite is niet de eerste die zoveel zielen voor zich won. Namen als Call of Duty en FIFA doen al jaren mee in de top van de gamewereld. Waar hebben zij, en andere grote videospellen, dit succes aan te danken?

Het succes van Fortnite

Fortnite is gratis te downloaden. Volgens freelance gamejournalist Michel Musters, die onder meer voor Power Unlimited en Inside Gamer schrijft, is dat een belangrijke factor bij het succes van de game. “Daarnaast is de gamemodus van het spel, Battle Royale, op dit moment heel populair”, vertelt Musters. “Ook andere games met deze modus, zoals PlayerUnknown’s Battleground, doen het goed. De gameplay van Fortnite is echter een stuk vlotter en minder serieus, wat het spel toegankelijker maakt voor een groot publiek”, zegt hij. “De makers van Fortnite hebben op het juiste moment ingespeeld op de hype en daarnaast een vlotte, gratis game uitgebracht. Dat heeft ze goud opgeleverd.”

Hypes in de gamewereld

Volgens Musters draait het in de gamewereld dus ook om hypes. “Games horen bij de popculture en zijn net als muziek en films erg hypegevoelig. Ik denk dan ook dat grote shooters als Call of Duty en Battlefield de komende tijd met een soort Battle Royale-modus gaan komen. Volgens Sven Rietkerk, redacteur bij IGN Benelux, is er een simpele verklaring voor het ontstaan van hypes. “Wanneer er een succesvolle game op de markt komt gaan andere bedrijven die formule overnemen omdat ze denken: hier kunnen wij ook wat aan verdienen.”

Dutch Game Studios

Bij Dutch Game Studios in Woerden worden allerlei soorten games gemaakt. Ook zij moeten bij het maken van videospellen rekening houden met verschillende factoren, zoals wat de opdrachtgever van het spel dat wordt gemaakt verwacht of welke trends er gaande zijn in de gamewereld.

Populariteit en succesformules van andere games

Hoe zit het dan met games als FIFA en Call of Duty? De makers van FIFA, Electronic Arts, komen al jaren met hetzelfde concept op de markt, maar ze weten elk jaar weer miljoenen exemplaren van het spel te verkopen. Volgens Rietkerk is dat succes te verklaren door de kwaliteit van de games. “Neem bijvoorbeeld Call of Duty. Dat spel is misschien niet zo vernieuwend, maar het is wel erg goed. Je zult tegenwoordig niet snel een hele slechte Call of Duty vinden.”

Er bestaat volgens Musters niet één succesformule voor een game. “Het gebeurt vaak dat een gameontwikkelaar met een spel komt dat qua spelinhoud precies doet wat populair is op dat moment en toch geen succes wordt. Je kunt als gamemaker dan ook lastig inschatten wat voor game populair zal worden.”

De succesvolle games hebben hun populariteit volgens Musters te danken aan een unieke combinatie van een mooi uiterlijk dat niet generiek overkomt, en een gameplay die populair is en toch iets unieks doet. “Daarbij zie je altijd dat voordat een game bekend wordt bij het grote publiek, hij eerst door de wat serieuzere gamers ontdekt en gewaardeerd wordt. Zij livestreamen de game bijvoorbeeld op hun Twitchkanalen en geven het spel op die manier een podium. Als je als gamemaker de fanatieke gamers niet voor je kunt winnen, wordt het spel vaak geen succes.”

Gameopleiding op de NHTV

Veel van die fanatieke gamers studeren de gameopleiding International Game Architecture And Design aan de NHTV in Breda. Zo ook Jordi Engel. Hij legt hieronder uit wat de studie inhoudt.

Bron: NewZoo