Appen op de fiets. Stiekem doet iedereen het wel eens. De overheid wil daar een stokje voor steken en wil smartphonegebruik op de fiets verbieden.

Op aandringen van Michael Kulkens, die zijn zoon verloor door een ongeluk op de fiets, nam Melanie Schultz, oud-minister van infrastructuur en milieu het initiatief om het gebruik van de smartphone op de fiets te verbieden.

Noodzakelijk

Emrys Dijkhuis, woordvoerder van het ministerie van infrastructuur en milieu, vertelt dat het verbod er zo snel mogelijk gaat komen. ,,Het ministerie moet helder en handhaafbaar zijn. Daarvoor zijn we in overleg met het ministerie van Justitie en Veiligheid, het Openbaar Ministerie, de politie en Raad van State. Een concreet wetsvoorstel wordt nog dit jaar verwacht.”

“De verleiding om even een berichtje te sturen achter het stuur is erg groot. Ook al kent iedereen de gevaren, we blijven het toch doen. Een op de vijf ongelukken van jongeren is het gevolg van smartphonegebruik. Het wordt een steeds grotere zorg,” vertelt Dijkhuis. ,,Met technische oplossingen en lespakketten stimuleren we nu al het gewenste gedrag, maar een verbod is toch noodzakelijk.”

De gevolgen van heel even je smartphone pakken op de fiets werden pijnlijk duidelijk voor Michael Kulkens.Hij verloor in 2015 zijn zoon, Tommy-Boy, door een ongeluk met de fiets. Hieronder vertelt hij zijn verhaal:

Nederlanders positief

Smartagent Marketresponse (SAMR) onderzocht hoe de Nederlanders tegenover een verbod staan. Hieruit bleek dat ongeveer driekwart van de Nederlanders smartphonegebruik op de fiets wil verbieden. Vooral 55-plussers zijn voor een verbod. Maar liefst negentig procent van die groep vindt telefoongebruik op de fiets onacceptabel. Jongeren zijn iets minder enthousiast over een verbod. Tweederde vindt appen op de fiets niet kunnen en de helft vindt dat het wettelijk verboden moet worden.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet appen op de fiets ook graag verboden worden. José de Jong, woordvoerder van de verkeersorganisatie: ,,We zijn er uiteraard heel blij mee. Het wordt moeilijk om te controleren of mensen zich er aan houden, maar wij denken dat het verbod op zich al mensen afschrikt om de telefoon op de fiets te gebruiken.” VVN heeft een lespakket genaamd: ‘Op de fiets? Even niets…’ Ze leren kinderen over de risico’s van het gebruik van de telefoon op de fiets.

Telefoons veroorzaken weinig ongelukken?

VeiligheidNL deed onderzoek naar de oorzaken van fietsongevallen in Nederland. Uit dat onderzoek bleek dat appen en telefoneren geen grote invloed hebben op het ontstaan van fietsongevallen. Muziek luisteren en praten met anderen zouden veel meer ongelukken veroorzaken. In eerder onderzoek werd wel aangetoond dat fietsgedrag wel verslechtert door het gebruik van de telefoon, maar mogelijk past de fietser hier zijn fietsgedrag op aan waardoor er minder ongelukken gebeuren.


In de kreukels

Marjolein Verhoeven (26), ervoer tien jaar geleden zelf hoe gevaarlijk het is om met een telefoon op je fiets te zitten. Ze zag een automobilist die schuin de weg overstak niet en botste frontaal op de voorkant. Zelf kwam ze er redelijk goed van af; twee gekneusde knieën waarvan een zwaar. Haar fiets, tas en telefoon waren niet meer bruikbaar. “De auto had drie deuken: een van het voorwiel en twee van mijn knieën. Omdat ik hard fiets was het impact daardoor groot.”

Anderhalve week na het ongeluk zat Marjolein weer noodgedwongen op de fiets. “Mijn school zat acht kilometer verderop en met de bus gaan was niet echt een optie.” Ondanks dat ze wel weer naar school fietste, was ze wel degelijk getraumatiseerd.” Soms huilde ik uit het niets. Gesprekken met mijn familie hebben mij geholpen om over het ongeluk heen te komen.”

Nu ze in Amsterdam woont, is ze nog voorzichtiger met fietsen. “Het is hier niet per se enger om te fietsen, maar mensen zijn meer met zichzelf bezig. Ook door oranje fietsen is hier echt niet aan te raden. In het dorp waar ik vandaan kom, betekende oranje dat je nog snel door kon.”
Een verbod en boete op mobiele telefoons op de fiets ziet ze niet als realistisch. “Dat is echt niet te handhaven. Kijk maar eens in Amsterdam hoeveel mensen bij een rood licht alvast hun telefoon pakken. Ik denk altijd dan, sukkels, je weet niet hoe gevaarlijk je bezig bent.”

Marjolein geeft wel toe nog twee keer op haar telefoon gezeten te hebben tijdens het fietsen. “Dat was wel echt pure noodzaak.”

Groen licht voor fietsers

Een app om het verkeerslicht op groen te zetten bleek zeker geen 1 april grap. De fabrikant van verkeerslichten, Vialis, lanceerde in samenwerking met de overheid de app Schwung, een app die het verkeerslicht op groen kan zetten maar tijdens het fietsen ‘offline’ gaat. Den Bosch gaat als pionier voorop met de app, later dit jaar kunnen ook andere gemeentes zich aanmelden voor de nieuwe aanpassing. Omdat alles van een afstand geïnstalleerd kan worden, kost dat minder voor de gemeentes dan een detectielus in de weg zelf. Thijs van Hall, Vialis, vertelt aan de telefoon dat er veel positieve reacties binnenkomen bij het bedrijf. “ Als het aan mij ligt gaan alle gemeentes in Nederland snel over.”

Om de app ook leuk te houden voor de fietsers, naast de beloning dat het licht sneller op groen gaat voor ze, gaat het bedrijf de app uitbreiden. “We gaan kijken of we kunnen invoeren dat mensen zien hoe vaak het licht voor hun op groen is gegaan, of wellicht zelfs hoe vaak er op een kruispunt door het rood gefietst wordt.”

The Stone Twins

Designbroers Garech en Declan Stone maakten grote spandoeken voor het Museumkwartier in Amsterdam. Op de banieren staan de woorden stop, look, listen en think. De broers vertellen erover in de onderstaande video.