Virtual reality wint wereldwijd steeds meer terrein. Ook de journalistiek doet langzaamaan pogingen om VR in het vakgebied te verankeren. Is virtual reality de toekomst van de journalistiek?

Bart van Teeffelen van Broeinest Brabant, een bedrijf dat journalistieke startups op weg helpt, houdt zich bezig met innovatie in de journalistiek. “Virtual reality is nog heel pril in het vak. The New York Times houdt zich er veel mee bezig, zij maken dagelijks een productie. In Nederland staat het nog in de kinderschoenen. Wat je wel steeds vaker ziet, zijn 360°-video’s.”

interactief

Een 360°-video is de eerste vorm van virtual reality, waar de nieuwsconsument bij een gebeurtenis aanwezig kan zijn. VR gaat nog een stapje verder: je kan lopen, dingen vastpakken en zo dus interactief bezig zijn met het nieuws.

Van Teeffelen vervolgt: “VR kost gewoon bakken met geld. Het is wachten tot het moment dat de productie wat eenvoudiger wordt. Eén ding staat buiten kijf: virtual reality heeft een enorme impact op de kijker.” Dat denken Omroep Brabant en BredaVandaag ook.

Masterstudent Hans Noortman doet namelijk in opdracht van die twee nieuwsmedia onderzoek naar virtual reality in de journalistiek. Hij zoekt uit of journalistiek intenser wordt beleefd met virtual reality. In VR-centre Enversed, de grootste van Europa, lichtte hij zijn onderzoek toe.

André Trompers is chef online van BN de Stem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad. Hij is, in tegenstelling tot BredaVandaag en Omroep Brabant, nog niet met virtual reality bezig: ‘’Natuurlijk gaan we komende jaren met dingen experimenteren, waar virtual reality best bij kan horen. Maar ik zie niet dat dit komend jaar een vaste plek krijgt in ons werk.”

Maatschappij

Trompers schetst een toekomstbeeld. “VR moet een plek krijgen in onze maatschappij en als het die kant opgaat, dan moeten wij er klaar voor zijn. Ik denk dat VR past bij regionale journalistiek, want regionaal laten we vaker dingen zien die dichter bij de mensen staan. Bijvoorbeeld rondkijken in een nieuw gebouw.”

Tot nu toe leeft VR in de journalistiek niet in Nederland. In andere gebieden op de wereld is dat wel zo. Op de kaart staan enkele voorbeelden wereldwijd.

Mondiaal neemt het gebruik dus toe, maar het Algemeen Dagblad doet niet mee. Volgens adjunct-hoofdredacteur Rennie Rijpma verandert dat voorlopig niet. “Ik heb er wel eens over nagedacht, maar het is momenteel onmogelijk. Jammer, want het is een prachtige vertelvorm.” Helaas zitten er wat haken en ogen aan: “Een productie kost te veel tijd en mankracht.”

Geëxperimenteerd

Het AD staat wel voor innovatie. “We hebben in 2016 al eens geëxperimenteerd met 360°-camera’s, maar dat vond ik minder bruikbaar. VR is voor nu nog erg lastig.” Volgens Peter Smet, die zich voor het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek bezighoudt met journalistieke innovatie, is dat niet zo vreemd. Hij hoopt dat virtual reality snel zijn intrede maakt.

Virtual reality kan de journalistiek dus een hoop bieden in de toekomst, mede omdat de consument het nieuws kan beleven. Over heel de wereld wordt er al voorzichtig geëxperimenteerd. In Nederland is het gebruik nog pril door hoge kosten, maar virtual reality zou zomaar eens dé toekomst van de journalistiek kunnen zijn.