Moet jij ook zo vaak staan in de trein? De Nederlandse Spoorwegen introduceert een nieuwe feature in de welbekende NS-app: de Zitplaatszoeker. Iedereen met de nieuwste versie van de app kan vanaf dinsdag op het traject Den Bosch – Arnhem zien waar er nog vrije zitplaatsen zijn, meldt de site van NS.

De app laat met de kleuren groen, geel of oranje zien waar er in de trein nog een kans is op een leeg plekje. Sensoren in de trein en in het spoor meten hoe zwaar een deel van de trein is. Zo kunnen de sensoren via de app aangeven met kleuren en cijfers waar je het beste kan gaan zitten.

Wil je zelf ook zien waar je moet gaan zitten? Je vindt de functie op je NS-app zo:

Drukte Arnhem – Den Bosch
“Dit traject is gekozen omdat het bij beginstation Arnhem vaak achterin druk is, terwijl het bij eindstation Den Bosch voorin vol staat.”, verklaart Gerjan Vasse, woordvoerder van NS. “Bij veel andere trajecten gebeurt dit ook. Reizigers stappen vaak bewust op een bepaalde plek in, zodat ze ook weer op een fijne plek uit kunnen stappen, of omdat ze geen zin hebben om voor een korte reis ver te lopen voor een zitplaats.”

Zo ziet de drukte eruit op het traject Den Bosch – Arnhem:

Animatie: NS

Beter dan langere treinen
“Wij kregen vaak de vraag waarom we geen langere treinen invoeren om de drukte te verminderen”, zegt Vasse, “Uit een enquête met conducteurs bleek dat zij vaak zagen dat verderop in de trein gewoon genoeg plekken vrij waren. Zo merkten we dat dit een betere optie zou zijn dan  een langere trein.”

Vasse heeft al een aantal reacties gehoord van de reizigers. “Mensen vinden het handig en praktisch werken, en fijn dat het er is. Maar het is nu nog zo vroeg, als je ziet dat de trein helemaal dezelfde kleur aangeeft is het geslaagd.”

Landelijke invoering
Als de proef op dit traject goed verloopt, zal de functie ook beschikbaar worden voor andere trajecten. Om het betrouwbaarder te maken, kunnen de sensoren gecombineerd worden met het klimaatsysteem dat CO2 meet om temperatuur te regelen. Dit systeem kan ook gebruikt worden om te meten hoeveel reizigers er in de trein zitten. Zo wordt de zitplaatszoeker betrouwbaar genoeg om het landelijk in te voeren.