Het Facebookevenement ‘Bye Bye Facebook’ trok massaal de aandacht toen Arjen Lubach opperde om met z’n allen onze accounts te verwijderen. Tienduizend mensen gaven hier gehoor aan en stopte met het platform. Lubach wilde zo meer aandacht vragen voor de manier waarop het platform omgaat met de gegevens van gebruikers. Toch zitten er veel gevolgen aan als Facebook helemaal zal verdwijnen.

Lubach zegt in een artikel van NU.nl dat de tienduizend mensen die hun account daadwerkelijk hebben verwijderd, er niet voor zullen zorgen dat Mark Zuckerberg er wakker van zal liggen. Volgens social media expert Gonnie Spijkstra kan het verwijderen van de accounts toch voor gevolgen zorgen. “Dat er niet bijzonder veel mensen met Facebook stopte gisteren geeft aan hoe verslavend Facebook kan zijn, maar ook hoe functioneel het is. Ik gebruik Facebook bijvoorbeeld veel voor mijn werk. Daarom zou ik het ook niet zomaar kunnen verwijderen. Soms probeer ik ook ‘mindfull’ Facebook te gebruiken. Als ik dan bijvoorbeeld gedachteloos het Facebook icoontje aanklik en ga scrollen, besef ik meestal dat ik onbewust opzoek was naar prikkels. Veel mensen willen ook weten of ze er nog toe doen.” Volgens Spijkstra betekent dit dus niet dat dit het begin van de aftakeling van Facebook kan zijn. “Maar dit zorgt er wel voor dat veel mensen bewuster zijn geworden.”

Als iedereen stopt met Facebook kan dat gevolgen hebben op economisch gebied. Het platform weet namelijk ontzettend veel van je. Spijkstra legt uit: “neem het voorbeeld van een timmerman. Die kan voor een paar tientjes mensen op Facebook vinden die pagina’s hebben aangeklikt die interessant voor hem kunnen zijn. Zo weet hij dat die mensen hem nodig kunnen hebben bij bijvoorbeeld een verbouwing. Zo kan die timmerman nieuwe klanten vinden. Op dit moment is hier nog geen goed alternatief voor.”

Ondanks dat Facebook door het stof ging, krabbelen ze volgens Spijkstra snel weer op. “De beurs schoot zelfs omhoog nadat Zuckerberg toelichting had gegeven aan de Senaat. Veel gebruikers beseffen niet dat er gevolgen aan het gebruik van Facebook kunnen zitten, zolang ze het zelf niet merken blijven ze het ook gebruiken.”

Spijkstra hoopt dat de fout van Zuckerberg er voor zorgt dat we allemaal bewuster en ethischer met Facebook gaan werken en dat we  het niet alleen gebruiken om te zoeken naar likes en bevestigingen.