Gemiddeld dertig suikerklontjes per dag. Dat krijgen we volgens een onderzoek van het Diabetesfonds binnen, waar dat er minimaal 12,5 (bij vrouwen) en 15 (bij mannen) zouden mogen zijn. Om die reden is het fonds een ‘Suikerterugroepactie’ gestart, waarbij consumenten op de website van het Diabetesfonds kunnen aangeven welke producten te veel onnodige suikers bevatten.

In onderstaande video kun je zien hoe ik een dag heb bijgehouden wat ik eet en drink. Hierna hebben een suikerdeskundige van Foodwatch en het Diabetesfonds zelf beoordeeld hoeveel (onbewuste) suikers ik deze dag heb binnengekregen.

Foodwatch

Sjoerd van de Wouw van Foodwatch reageert op wat ik deze dag allemaal heb gegeten. Volgens hem kan vooral de truffelmayonaise erg schadelijk zijn qua suikers. “Mayonaise over het algemeen kan soms net zo veel suiker bevatten als vanillevla en dus erg zoet zijn. Als je echter een theelepeltje neemt, ook al zit er 15% suiker in, dan is dat nog niet veel qua dagelijkse consumptie.” Ook mijn veganistische bolletje groene appel ijs blijkt veel meer suikers te bevatten dan verwacht, om nog maar niet te spreken over het bolletje oreo-ijs erbovenop.

Ook in de banaan zit van nature al behoorlijk wat suiker. “Dat zijn geen vrije suikers. Ze zijn dus minder schadelijk en komen minder snel vrij. Maar het zijn wel gewoon suikers, dus het tikt het even hard aan.” Logischerwijs bevat ook het bokkenpootje een en al suiker. Over de thee vertelt Van de Wouw het volgende: “Sterrenmuntthee is kruidenthee zonder toegevoegde suiker, maar groene thee uit een zakje kan stoffen bevatten die uit suikers bestaan.” Zijn conclusie: “Het klinkt niet alsof je deze dag veel suiker hebt binnengekregen, maar het kan stiekem toch wel in producten zitten. Het ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheden. Eén bolletje oreo-ijs valt nog te overzien.”

Diabetesfonds

Ook het Diabetesfonds heeft wat te zeggen over de hoeveelheid suikers. Volgens Kim Brouwers, specialist kennis en innovatie, bevat mijn voeding ongeveer 65 gram totale suikers. Dit zijn álle suikers uit fruit, groenten, maar ook de toegevoegde suikers. Brouwers: “De WHO adviseert om maximaal 10% van het totaal aan dagelijkse calorieën uit vrije suikers te halen, wat neerkomt op ongeveer 50 gram bij vrouwen. Vrije suikers zijn alleen de suikers die door de industrie worden toegevoegd plus de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.”

Brouwers heeft voor mij berekend hoeveel suikers in ieder product bevat dat ik heb gegeten en gedronken. Hieronder de resultaten: