Vertrekhallen op Schiphol zaten vorige meivakantie vol met wachtrijen die we alleen uit pretparken in het hoogseizoen kennen. De luchthaven presenteerde donderdag nieuwe maatregelen om de horrordrukte komende meivakantie te voorkomen.

Door de immens lange wachtrijen leek het wel alsof de zomervakantie was begonnen. Tientallen mensen die te lang moesten wachten, waren niet eens in staat om hun vlucht te halen. En Schiphol zelf? Die had het er in de vakantie van mei 2017 ook niet makkelijk mee. Maar daar komt verandering in: ‘’Schiphol verwerkt deze meivakantie net zoveel bezoekers als Eindhoven Airport in een jaar. Om dat gecontroleerd te laten verlopen, hebben we nieuwe maatregelen’’, vertelt Miriam Hoekstra, directeur Airport Operations van Schiphol.

Naar verwachting verwerkt de Amsterdamse luchthaven aankomende meivakantie zo’n 5,2 miljoen reizigers. Met de grootste drukte van 28 april tot en met 4 mei. Op laatstgenoemde dag begeeft een piek van zo’n 226.000 reizigers zich over de vloer.

Extra personeel

Om die mensenmassa’s soepel te laten doorstromen is er in de vakantie meer personeel aanwezig. Zowel op de terminal als bij de bagage en het plein voor de ingang zijn er extra service medewerkers aanwezig. Passagiers met vragen kunnen zich daarnaast wenden tot de social media-kanalen van Schiphol. Ook daar werken komende vakantie meer medewerkers dan gewoonlijk. Achter de schermen zullen 24 uur per dag monteurs voor techniek en ICT aanwezig zijn. Die voeren zo snel mogelijk reparaties uit, mocht een systeem kapotgaan.

Nieuwe scans

Om tijd te besparen maakt Schiphol sinds januari gebruik van 10 nieuwe CT-scans. De apparaten zijn in staat om een 3D-scan te maken van handbagage, waarbij laptops en zakken vloeistof in de koffer mogen blijven. Volgens Wilma van Dijk, directeur Safety, Security & Environment, maken de scans het controleren van bagage veel makkelijker voor passagiers. Schiphol gaat bij security zelfs gebruik maken van bakkenrunners. Van Dijk: ‘’Het is hun taak om ervoor te zorgen dat de bakken, waar passagiers hun spullen in doen voor de bagagescanner, beschikbaar blijven.’’ Maar ondanks alle maatregelen blijft veiligheid het belangrijkste, benadrukt Van Dijk. ‘’Daar doen we geen concessies aan.’’

Tips

Naast alle voorbereidingen die het Amsterdamse vliegveld treft, kunnen reizigers ook zélf zorgen voor een goede doorstroming. Van Dijk: ,,Zorg dat je twee of drie uur van tevoren, afhankelijk van je bestemming, op de luchthaven bent. Bij security is het belangrijk dat je zakken leeg zijn en dat je alle elektronica in de bak legt.’’

Volgens Hoekstra kunnen veel reizigers last hebben van een medereiziger die bijvoorbeeld langer over een bagagecontrole doet. ,,Daarom vinden we het fijn als iedereen goed voorbereid naar Schiphol komt. Maar wat er ook gebeurt, we blijven gastvrij voor iedereen. Het is begrijpelijk dat passagiers die voor het eerst vliegen nog wat moeite hebben.’’