Het Amerikaanse topmodel Bella Hadid ligt onder vuur. Haar alter ego Instagramaccount, waarop ze te zien is als de Japanse Rebekka Harajuku, zou volgens critci namelijk een vorm zijn van culturele toe-eigening. Maar maakt Bella zich daar wel echt schuldig aan? Of speelt ze net als veel mensen gewoon een beetje met haar identiteit?

Op het veel besproken Instagramaccount van Rebekka Harajuku zijn pas zeven foto’s geplaatst, maar het heeft al 23,8 duizend volgers. Op de foto’s is te zien hoe brunette Bella met een blonde pruik te zien is in metropool Tokio, waar de foto’s voor het account ook echt gemaakt zijn. De naam van het account verwijst naar het populaire gebied Harajuku in de miljoenenhoofdstad van Japan. Daar lopen veel meisjes rond in opvallende, kleurrijke en extraverte kleding. Merkwaardig is dat Bella op haar foto’s geen kleding in die stijl draagt. En nu wordt ze dus beschuldigd van culturele toe-eigening: “het algemene verschijnsel dat mensen in de globale wereld selectief kiezen wat er geboden wordt, vertelt dr. Albertina Nugteren bij Tilburg University. Zij is universitair hoofddocent aan Tilburg School of Humanities and Digital Sciences. Die definitie is een hele mond vol, maar ze verduidelijkt het snel.

Vormen van culturele toe-eigening

De verduidelijking geeft door culturele toe-eigening op te delen in twee vormen. “De eerste vorm is die van mensen die open staan voor andere culturen en daarvan dingen overnemen die ze aantrekkelijk vinden. Dat doen ze bijvoorbeeld omdat hun eigen cultuur die kenmerken niet heeft. In de tweede vorm gaan mensen verder. Ze vormen de overgenomen kenmerken dan om.” Een goed voorbeeld hiervan is volgens dr. Nugteren de ‘sport’ yoga. Van oorsprong is yoga iets religieus, maar in het westen is er tegenwoordig iets heel anders van gemaakt. “Het heeft echt te maken met de vraag: waar liggen onze behoeften hier? Yoga is nu een product op de markt.”

Spelen met culturen

Terug naar de kwestie rondom Bella Hadid. Is zij te ver gegaan met haar alter ego Instagramaccount. “Hoewel Hadid ongetwijfeld bewondering heeft voor de Harajuku-cultuur, creëert het alter ego een dunne lijn tussen culturele waardering en directe culturele toe-eigening”, schrijft lifestylesite The Revelist. dr. Nugteren vraagt zich af waarom juist Bella Hadid op haar kop moet krijgen. “Waarschijnlijk is ze een speels iemand en speelt ze een beetje met een andere cultuur. Als ze zou doen alsof ze authentiek uit Harajuku komt, kon ik de kritiek begrijpen. Daarbij komt ook dat Japan een financieel vooruitstrevend land is en geen derdewereldland. Ze doet de betreffende cultuur geen onrecht of schade aan. In games zien we tegenwoordig ook allemaal aliassen. Bovendien spelen Japanners ook voortdurend met hun eigen cultuur. Daar lopen meisjes rond van 25 die popjes van zichzelf maken. Waarom zou iemand uit het buitenland daar dat dan niet mogen doen?”

Heksenjacht op spelende meisjes

“De kritiek die Bella Hadid nu over zich heen krijgt, zou ook te maken kunnen hebben met de zelfbezinning van sociale media die nu speelt”, vult dr. Nugteren aan. “Denk aan fake news. Dit maakt mensen nu extreem moreel. Ik vind het goed dat er een soort culturele golfbeweging is. We worden wat minder naïef. Voorheen kon je met photoshop mensen alles wijsmaken. Nu is er een soort ontnuchtering gaande. Dat zie je ook met alles rondom Zuckerberg nu. En het resulteert dus blijkbaar nu ook in een heksenjacht op spelende meisjes.”

Bella Hadid als Rebekka Harajuku:

Rebekka as seen this past weekend in Shibuya, Tokyo. 🇯🇵 📷 @livincool

Een bericht gedeeld door Rebekka Harajuku (@rebekkaharajuku) op

Bella Hadid op haar eigen Instagramaccount, waarop ze ruim 17,5 miljoen volgers heeft:

believe you when you say it like thaat..

Een bericht gedeeld door 🦋 (@bellahadid) op