Uit marktonderzoek van Multiscope blijkt dat ongeveer 650.000 Nederlanders een virtualrealitybril in huis hebben. Virtual reality neemt Nederland dus nog niet massaal over. Hoe kan dat?

Volgens Tim Nijland van VRexpert, een bedrijf dat werkt aan vernieuwende concepten binnen virtual- en augmented reality, is de prijs voor veel consumenten een barrière. “Ik verwacht wel dat het in de toekomst gaat groeien, omdat er steeds beter te betalen brillen op de markt komen. De headsets gaan nu al richting de tweehonderd euro en met dat soort prijzen gaat het zeker groeien.”

Software

Er zal ook steeds meer software komen voor de nieuwe techniek. “Als meer mensen zo’n bril in huis hebben, zullen ontwikkelaars er ook meer mee gaan doen.” Vooral voor bedrijven is het erg interessant. Je kunt er scenario’s en omgevingen mee creëren waarin je bijvoorbeeld veilig kunt trainen.”

517 miljoen euro

Marketingbureau IDC houdt de verkoop van technologie bij. Hun meest recente cijfers laten zien dat er in 2017 109.951 virtualrealitybrillen zijn verkocht in Nederland en België. Dat komt neer op een omzet van 28 miljoen euro.
Jan van Vonno, research manager van IDC, denkt dat dit aantal sterk gaat stijgen. “Naar verwachting is de omzet in 2022 rond de 517 miljoen euro. De groei vindt voornamelijk plaats op de consumentenmarkt.”

Ontwikkelaars

Waarom de Nederlanders nog niet massaal VR in huis gehaald hebben, ligt ook volgens Van Vonno aan een gebrek aan software. “De eerste generatie VR-techniek was nog niet echt geschikt voor gebruik in het dagelijks leven. De consumenten omarmden de techniek al wel snel, maar de softwareontwikkelaars nog niet.”

Softwareontwikkelaars focussen zich steeds meer op VR. “We verwachten dat er in de komende tijd veel meer start-ups komen die zich richten op het relatief nieuwe fenomeen. Daarnaast zijn bedrijven als Microsoft er massaal in aan het investeren,” aldus Van Vonno.

Dagelijks leven

VR krijgt in de toekomst steeds meer een plek in het dagelijks leven van consumenten, volgens Van Vonno. “Er zijn nu al apps zoals VR chat en Facebook die gebruik maken van de nieuwe techniek.”

Ook op het gebied van media komt er veel nieuws aan. “Je kunt bijvoorbeeld al het tennistoernooi Wimbledon volgen met die brillen. Je koopt dan een soort ticket en dan kun je door een VR headset vanaf de eerste rij de wedstrijd bekijken. Ik verwacht dat het alleen maar groter wordt.”