De bruine vloot (chartervaart) is een vrij onbekende manier van vakantie vieren, maar toch zit er werk in. Oude platbodems, tjalken en klippers worden ingezet om met gasten te varen. De vraag van de consument verandert, kan de bruine vloot in zijn huidige vorm blijven bestaan?

De bruine vloot bestaat al sinds 1873. Sindsdien is het een bijzondere manier van vakantie. Tijdens de economische crisis had deze ‘beroepschartervaart’ een moeilijke tijd, maar het aantal vaarten neemt nu weer toe, meldt de Vereniging van Beroepschartervaart (BBZ).¬†

De chartervaart bestaat uit drie soorten: de zeevaart, de motorpassagiersvaart en de bruine vloot (zeilende binnenvaart). Jan-Willem Zandstra vaart op het schip de ‘Eenhoorn’, onderdeel van de bruine vloot. Hij is sinds een jaar eigenaar van het schip. In de video vertelt hij over zijn ervaringen in de chartervaart.

De doelgroep bestaat vooral uit families, vrienden, verenigingen, scholen en bedrijven. En het is niet alleen interessant voor Nederlanders, ook buitenlanders hebben veel interesse. Duitsers, Fransen, Belgen en zelf Tsjechen boeken tochtjes met de bruine vloot.

Interview_JWZ_BruineVloot from De Nieuwsredactie on Vimeo.

“Er is nogal wat veranderd rondom de wetgeving, maar dat is vooral achter de schermen”, vertelt Pam Wennekes van BBZ. “Vooral de privacywet heeft veel invloed op de vaart. Schippers moeten alles verantwoorden.”

Pakketreizen
Ook behoort de beroepschartervaart tegenwoordig tot het pakketreizen. “De vraag wordt wat moderner. Het gaat niet alleen maar om het zeilen. Gasten willen een combinatie van verschillende dingen, oftewel een pakket. Ze willen een fietstocht of een rondleiding op de plekken waar ze langskomen”, aldus Wennekes.

De BBZ helpt de ondernemers van charterschepen onder meer met technische regelgeving. Het zijn allemaal oude schepen waarmee wordt gevaren. De schepen moeten goed onderhouden worden. In het nieuws komt er nog wel eens voorbij dat de schepen niet goed genoeg zijn gekeurd en dat er ongelukken gebeuren.

Markt
“Het is geen goede markt, maar het blijft stabiel”, zegt Jouke van der Lei van de FrieseVloot. Dit bedrijf is een co√∂peratie van verschillende schippers en zeilschepen. Ze bieden verschillende arrangementen aan voor gasten. De markt is moeilijk, omdat andere vakantiebestemmingen aantrekkelijker zijn volgens Van der Lei.

De concurrentie is moordend voor de chartervaart. “Er zijn zoveel dingen die mensen kunnen gaan doen”, vertelt Van der Lei verder. “Wij proberen gewoon te zorgen voor goede kwaliteit. Mensen willen graag precies weten wat ze kunnen verwachten van zo’n reis. Ze willen precies weten waar ze heengaan en wat ze daar kunnen doen.”

Op de Eenhoorn de Waddenzee op.

“Wij kunnen niet dezelfde luxe bieden als een hotel, maar als je wil zeilen dan moet je dat ook niet willen. Dit is gewoon een unieke ervaring, midden in de natuur.” Volgens Van der Lei is er genoeg werk nog te vinden in de chartervaart. “We zijn zelfs nog opzoek naar matrozen.”

Leuk
“Het leuke is dat er gasten aan boord zijn. Het hebben van een eigen onderneming is heel bijzonder”, zegt Wennekes. Zij heeft vroeger ook gevaren in de chartervaart. “Als schipper word je uitgedaagd. Je doet dingen waar je van tevoren niet van weet of je ze kunt.”

Havenmeester
De havenmeester van Vlieland, Jan Lever, was even bang dat de chartervaart zou gaan verdwijnen. Hij vindt het een mooi en nostalgisch beroep. Luister hieronder wat hij denkt van de chartervaart.

Toekomst
“Daar durf ik niet al te veel over te zeggen”, vertelt Wennekes lachend. “Maar zo’n boot is zo uniek en mooi. Het is echt geweldig voor de gast.” De BBZ ziet zeker toekomst in de chartervaart en ziet dit niet zomaar verdwijnen.

De FrieseVloot verwacht in de toekomst geen echte groei. De betere schepen zullen blijven varen. “We doen het niet voor het geld, we willen ervan kunnen leven.” Jan-Willem Zandstra denkt dat de bruine (witte) vloot nog wel minstens tien tot twintig jaar standhoudt.