Black Panther, de succesvolle Marvel blockbuster met een bijna geheel zwarte cast: dat is toch normaal in deze tijd? Volgens Reguillo Wijngaarde, initiatiefnemer van het Da Bounce Urban Film Festival, draaien in de Nederlandse bioscopen toch te weinig ‘zwarte’ films.

Reguillo organiseert hierom een apart festival waarbij zwarte films en filmmakers centraal staan. “De oorzaak ligt bij het feit dat de Nederlandse filmmaatschappijen denken dat er geen markt is voor deze films. Zodra er een zwarte hoofdrolspeler of een thema gerelateerd aan de urbanculture centraal staat, denken de filmmaatschappijen dat het niet te verkopen is of het niet voor een breed publiek toegankelijk is. Dit is een misvatting, want zoals je ziet met Black Panther, die heeft records gebroken.”

Groot aanbod overheerst
Toch komt er geen verandering op het aanbod van films in de bioscopen in Nederland. “Dat is heel tegenstrijdig door zo’n film als Black Panther. Wij hebben een wetenschappelijk onderzoek gedaan waaruit blijkt dat het totale aantal urbanfilms op het gehele aanbod films, 1% is.”

En als er dan verandering is, verloopt dat traag. Volgens Reguillo ligt dat aan het grote aanbod van andere films: “Zolang er nog geld verdiend wordt aan ‘witte’ films, wordt het publiek ook niet geprikkeld om naar andere films te kijken.” Ook vindt Reguillo dat het personeel van de filmmaatschappijen ook meespeelt. “De medewerkers zijn ook niet divers, dus denken ze ook niet aan de andere films. Daarnaast hebben ze wel de rechten van de ‘zwarte’ films, maar brengen ze de films niet uit. Daar willen wij wat aan veranderen.”

Het filmhuis Cinecitta in Tilburg vindt het wel belangrijk om de wat kleinere films te draaien. Marnick van Gessel van Cinecitta, vindt het jammer dat er echter wel weinig budget is om dit te kunnen realiseren. “We moeten het rechttrekken door toch de wat grotere, commerciële films te draaien waar veel mensen op afkomen.”

Hieronder vertelt hij meer over wat Cinecitta doet op het gebied van diversiteit:

Filmfonds
Ook het Filmfonds wil wat doen voor diversiteit. Zij verstrekken financiële bijdragen aan filmmakers. Maria Lam, communicatiemedewerker bij het Filmfonds, vertelt dat ze een eigen diversiteitsbeleid hebben: “Wij vinden het belangrijk dat er op leeftijd, gender, culturele achtergrond, mensen met een beperking en ook in thematiek en doelgroep diverse films worden gemaakt. Filmmakers die een bijdrage willen, moeten nu concreet aan ons uitleggen hoe zij bij hun project invulling aan diversiteit geven.”

Gouden Kalf
In de tool hieronder kun je zien dat er in 36 jaar tijd in de categorie beste acteur en actrice maar één getinte acteur en één getinte actrice een Gouden Kalf hebben gewonnen. “Ja, ik vind dat een slecht zaak”, aldus Reguillo. “Uiteindelijk gaat het om de film en of die goed is of niet, maar je merkt dus wel dat er onderscheid gemaakt wordt op basis van kleur en cultuur. Als je afstudeert van de filmacademie heb je kwaliteiten. Dan is kwaliteit dus niet van kleur of cultuur te onderscheiden. Het wordt dan erkend door middel van een award, dus kan het ook niet zo zijn dat er in tien jaar of langer geen enkele gekleurde tussen zit. Dat klopt gewoon niet.”

In Hollywood zijn ze misschien een stapje verder dan in Nederland, maar in de afgelopen negentig jaar zijn er weinig mijlpalen voor de zwarte gemeenschap:

Eigen award
Acteur Raymi Sambo riep daarom bij het vorige festival een eigen award voor zwarte acteurs in het leven. “Het is een award voor de vergeten zwarte acteurs, omdat er heel veel mensen, die voor mij een voorbeeld zijn geweest, in een tijd hebben moeten leven waarin ze geen erkenning kregen. Deze prijs is voor die mensen een bevestiging dat ze zijn gezien.”

Acteur Raymi Sambo en filmexpert Iman de Vries over diversiteit in de filmindustrie from De Nieuwsredactie on Vimeo.