Facebook ligt de laatste tijd flink onder vuur. Facebookbaas Mark Zuckerberg wordt verhoord door senatoren vanwege een privacyschandaal en het televisieprogramma Zondag met Lubach riep Nederlanders op om afgelopen woensdag hun profiel op het sociale netwerk te verwijderen.

Joe Verhoeven uit Tilburg luisterde naar Lubach en stopte met Facebook. Hij vertelt erover in de onderstaande video.

Bye bye Facebook voor Joe Verhoeven from Jari Klapwijk on Vimeo.

Wat moeten we doen zonder Facebook?

Patrick van der Nat, student aan de Universiteit Twente wil een alternatief leveren. Hij wil een compleet nieuw sociaal netwerk op richten met de naam… Hyves. “Eind 2015 bedacht ik samen met Joas Hoogendijk dat het tijd was voor iets nieuws,” legt hij uit. “We wilden de wereld weer meer bij elkaar betrekken. Facebook is een ordinair, commercieel rotbedrijf en het zorgt juist voor minder saamhorigheid.”

Crowdfunding

Om hun doel te realiseren hebben Van der Nat en Hoogendijk een crowdfundactie opgezet. Op de site hebben ze ingezet op €70.000 om een goede start te kunnen maken, maar dat doel is nog ver weg. “We hebben tot nu toe ongeveer €1.200 euro opgehaald. We doen ook niet zo heel veel aan promotie omdat we denken dat het iets is wat de mensen echt nodig hebben. Kijk bijvoorbeeld naar Tesla. Zij doen ook niet heel veel aan promotie, maar toch hebben ze succes omdat ze iets te bieden hebben dat mensen echt willen.”

“Hyves was echt een sociale en gezellige site. Het had bij veel mensen echt een plekje in het hart.” Patrick van der Nat

Dansende banaan

Het nieuwe Hyves wordt voor het grootste gedeelte hetzelfde als de oude site. “Krabbelen, de dansende banaan en alle andere gekke dingen die op die site stonden, willen wij terug brengen. Hyves was echt een sociale en gezellige site. Het had bij veel mensen echt een plekje in het hart. Daarom hopen wij dat we het redden. We gaan alleen iets doen aan de interface, want die was een beetje ongelukkig vormgegeven.”

De focus op het nieuwe Hyves komt te liggen op het sociale vlak en niet op het commerciële. “De commercie van bijvoorbeeld Facebook is heel erg smerig. Daar willen wij niks mee te maken hebben. De site wordt sociaal, kneuterig en op jou en de samenleving gericht. Facebook zorgt voor veel eenzaamheid en wij willen dat anders aanpakken. We willen bijvoorbeeld echt ontmoetingen stimuleren via ons platform.”

De naam

Van der Nat en Hoogendijk hopen de naam Hyves over te kunnen nemen van de Telegraaf Media Groep (TMG). “We hebben het al een keer geprobeerd, maar toen is het niet gelukt. We hopen nu dat de ophef die Arjen Lubach veroorzaakt heeft ons kan helpen. We willen de naam graag hebben, omdat het een statement is. Het wordt tijd om de sociale waardes die Hyves met zich meebracht weer op te pakken, door te zetten en naar een hoger niveau te brengen.”