Het aantal mensen dat opgelicht wordt door onbetrouwbare slotenmakers is nog steeds groot. Kortgeleden was een 88-jarig slachtoffer uit Den Bosch in het nieuws. Zij zag vorige week een rekening van 850 euro op de deurmat vallen. Hoe heeft dat zover kunnen komen?

Je trekt de deur achter je dicht, om er vervolgens achter te komen dat je je sleutels binnen hebt laten liggen. In pure paniek zoek je naar een oplossing op Google. Je klikt de eerste de beste slotenmaker aan en regelt een afspraak. “Dat is de grootste fout die je kan maken”, aldus Gérard Moonen, slotenspecialist uit Tilburg en bestuurslid van het Nederlands Sleutel- en Slotenspecialisten Gilde (NSSG).

Moonen legt uit hoe de vork in de steel zit: “Deze slachtoffers bellen naar 0900-nummers of gaan naar de eerste website die ze tegenkomen. Die zijn van bedrijven die geen eigen personeel in dienst hebben. De zogenaamde slotenspecialisten betalen voor opdrachten een fikse vergoeding aan een callcenter. Doordat zij zoveel geld betalen om bovenaan de zoekresultaten te staan op Google, krijgen zij ook alle klanten.”

Onbetrouwbaar

Toch zou er al een belletje moeten rinkelen bij sommige slachtoffers wanneer de slotenmaker aanbelt. Moonen: ”Ze komen vaak aan zonder logo van het bedrijf op de auto, zonder werkkleding en soms hebben ze zelf geen gereedschap bij zich. Dan lenen ze het van de klant. Dat zou toch al een signaal moeten afgeven aan mensen, maar helaas is dit nog steeds niet vaak het geval.”

Het logo van de NSSG, de Nederlands Sleutel- en Slotenspecialisten gilde

Moonen krijgt regelmatig slachtoffers in zijn winkel die hun zegje doen. “Dan hoor ik verhalen dat hele sloten eruit geboord zijn, terwijl als de deur alleen maar is dichtgevallen, je hem binnen een paar minuten open kan krijgen.” Door er extra lang over te doen, wordt de rekening ook alleen maar hoger. “Gisteren hing een mevrouw uit Den Bosch aan de telefoon. Ze moest zeshonderd euro betalen voor een nieuw wc-slot. Bij mij kost dat net drie tientjes. Het is absurd.”

Advies

Kom je in zo’n situatie, dan is het advies van Gérard Moonen heel duidelijk: “Niet betalen. Wanneer je dat wel doet, ben je met de transactie akkoord gegaan en zie je je geld nooit meer terug.” Ook is het slim om te kijken of het desbetreffende bedrijf lid is van de Nederlandse Sleutel- en slotenspecialisten gilde, waar betrouwbare en gecertificeerde slotenmakers aangesloten zijn. “Ga naar de website van de NSSG en kijk of de slotenmakers lid zijn. Dat kleine beetje moeite doen kan je een hoop geld kosten.”