De V&D? Ja, die bestaat nog. Online, tenminste, vanaf gisteren. Het warenhuis maakt een comeback als webshop. Hoewel de typisch oer-Hollandse winkel, die eind 2015 failliet ging, er altijd was voor jong en oud, is dat met hun online winkel wat anders. 40-plussers, een gat in de markt volgens de oprichters.

V&D is terecht gekomen in de handen van oud Hema-topman Ronald van Zetten en CoolCat-oprichter Roland Kahn. Twee platformen met een jong publiek, maar nu komen ze met vd.nl, speciaal voor 40-plussers. Een verwaarloosde doelgroep wat betreft online shoppen, verteld Van Zetten in OmroepBrabant.

Vertrouwd of achterhaald?
Verwaarloosd? Volgens Wieger Waardenburg, Online Marketing Consultant, valt dat wel mee. Bovendien, wie is die 40-plusser waar ze het over hebben? “Het is een aparte en veel te brede doelgroep, die prima aan zijn trekken komt bij andere online stores,” vindt Wieger. En dit zal volgens hem de grote valkuil zijn voor vd.nl; een vaag en ouderwets concept.

Een snel kijkje op de nieuwe site laat zien dat het assortiment veelal hetzelfde is als vroeger. Vertrouwd, maar kan het ook iets té vertrouwd? Een winkel die fysiek failliet ging hoeft het natuurlijk niet per se beter te doen online, niet wanneer alles klakkeloos wordt overgenomen. Verder zegt Waardenburg dat de naam V&D beschadigd is. Nog steeds een sterk merk maar met een nare nasmaak, en of het sterk genoeg is om deze nieuwe fase te doorstaan is nog maar de vraag.

Foto: vd.nl