Jongeren zitten steeds meer op social media en veel ondernemingen proberen hierop in te spelen.  Vooral Bol.com doet dit erg goed. Met internetgekkies, memes en een zelfgemaakte “teaser” van Grand Theft Auto VI veroveren zij de harten van de jeugd van tegenwoordig.

Opvallend aan de social media berichten van Bol.com is dat zij met name gebruik maken van de actualiteit. Ze postten bijvoorbeeld na aanleiding van de Pride van afgelopen maand een foto van een boei met de tekst: “Doen we ’t wel veilig?” Wat goed werd ontvangen door het publiek.

De opmaak van de posts van Bol.com is opmerkelijk genoeg (bijna) altijd hetzelfde: een lichtblauwe achtergrond met een of meerdere afbeeldingen in het midden. Dat zo’n simpele opmaak zoveel teweegbrengt, is best een prestatie. Is deze aanpak de nieuwste marketingtruck?

Herkenbare situaties

Demi (18) studeert communicatie aan de HAN in Nijmegen. Ze vindt dat alle bedrijven wel een grappige noot in hun Facebookposts mogen gebruiken.  ‘Als mensen moeten lachen om een post of berichtje brengt dat bij hun een positieve associatie met het bedrijf. Bol.com schetst herkenbare situaties voor studenten en dat is juist de groep die het meest op facebook te vinden is. Dat is heel slim bedacht van ze.’

Meer clicks

Demi vertelt ook dat goed bedachte social media berichten uiteindelijk kunnen leiden tot meer clicks en zelfs tot meer aankopen. ‘Zodra de positieve link tussen de grappige post en het bedrijf is gelegd, houden mensen dit bedrijf onbewust in hun achterhoofd als ze iets willen kopen. Ze kiezen dat bedrijf dan boven een ander bedrijf.’

Niet alleen Facebook is belangrijk voor bedrijven. Ook twitter heeft zijn aandeel   in het bereiken van de jongeren . Hier gaat het vooral om het reageren op de berichten, niet om het bericht zelf. De nieuwsredactie zet een paar pareltjes op een rij: