Twee stukken fruit en twee ons groenten per dag. Deze hoeveelheden worden al jaren aangeraden om gezond te blijven, maar door de angst om te weinig vitamines binnen te krijgen gebruiken sommige mensen voedingssupplementen zonder te weten of het hun gezondheid bevordert. ‘Wat niet baat, dat niet schaadt’, is inmiddels een bekende uitspraak.

Wat zijn voedingssupplementen?

Voedingssupplementen zijn producten die bedoeld zijn om de dagelijkse voeding aan te vullen. Het merendeel koopt ze als pillen, maar ze zijn ook verkrijgbaar in poeders, druppels, capsules of drankjes. Er zitten vitamines, mineralen of bioactieve stoffen in. Je hebt verschillende soorten; apart als een vitamine C pil, of als combinatie, zoals de multivitaminepil.

De voedingssupplementen hebben dezelfde werking als de vitamines en mineralen die van nature in eten en drinken zitten. Daarentegen neemt het lichaam de voedingsstoffen in supplementen wel gemakkelijker op dan voedingsstoffen uit eten.

Hebben we ze nodig?

‘In principe heeft niemand voedingssupplementen nodig om gezond te zijn. Als je elke dag gevarieerd en gezond eet, krijg je geen tekort en blijf je ook gewoon gezond. Er zijn maar heel weinig mensen die een natuurlijk tekort hebben’, beweert de NVWA.
Sommige groepen hebben wel baat bij aanvulling op hun voeding. Jonge kinderen hebben bijvoorbeeld profijt aan wat extra vitamine D, Veganisten van vitamine B12 en zwangere vrouwen van foliumzuur. ‘Bij zwangere vrouwen draagt foliumzuur bij aan weefselgroei van de placenta en verkleint het de kans op afwijkingen bij het kind.’

Zijn ze schadelijk?

‘Door lange tijd extra vitamines en mineralen slikken kan zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid. In voedingssupplementen zit namelijk een hoge dosering die veel hoger is dan de aanbevolen hoeveelheid’, beweert de NVWA. Vooral veel inname van bepaalde vitamines als vitamine A, vitamine D, vitamine B6, calcium, magnesium en zink kunnen gevaarlijk zijn.

Om die reden heeft de Europese voedselveiligheidsorganisatie (EFSA) bovengrenzen opgesteld om dat gevaar te voorkomen. ‘Zolang je niet boven de 100% van de dagelijkse hoeveelheid zit, is het geen gevaar om een supplement in te nemen.’

 

 

Gebruik je wel eens voedingssupplementen?

Dagelijks
Nooit
Ooit gedaan, nu niet meer
Created with QuizMaker