Het is de hype van tegenwoordig: influencers die elkaar bont en blauw slaan in de boksring. Dit doen ze natuurlijk niet voor de lol, er komt aardig wat geld bij kijken. De trend ontstond in Engeland en is nu overgewaaid naar Nederland met het gevecht tussen youtuber Nesim Najih en Instagrammer Anouar Alharthe.

Nesim Najih, van YouTube-kanaal Supergaande, en Anouar Alharthe, ook wel bekend als Anouarvines, hebben elkaar uitgedaagd. Dit gevecht wordt uitgezonden via Spike op 22 september en is niet tot stand gekomen door diepgewortelde haatgevoelens die beide mannen voor elkaar hebben. “Ik zocht gewoon een tegenstander omdat ik de eerste wil zijn in Nederland die een andere influencer uitdaagt”, legt Nesim uit aan Round1Network. “Anouar was als enige mans genoeg.”

De internetfenomenen stappen niet zonder ervaring tussen de touwen. Ze gaan in aanloop van het gevecht video’s posten waarin ze laten zien dat ze trainen voor het gevecht. Beide ‘vechters’ worden klaargestoomd voor het gevecht door MMA-legende Melvin Manhoef. Ook krijgen ze masterclasses van mma-trainers Jorina Baars en Anissa Haddaoui.

“Het gevecht is een situatie die zich alleen in dromen kan afspelen”, zegt Burak Arda Erbek. Hij houdt de gevechten tussen YouTubers nauw in de gaten. “Het gevecht speelt zich ook niet af tussen twee professionele vechters, maar tussen twee youtubers zonder enkele echte vechtervaring.”

Pay-per-view

Voor dit soort gevechten wordt vaak gebruik gemaakt van pay-per-view. Dat wil zeggen dat je een bedrag moet betalen om het gevecht te kunnen zien. Hierdoor verdienen de vechters een aardig zakcentje met zo’n gevecht. Burak vindt de 8,70 euro die hij ervoor neertikt geen uitbuiting. “Het is een ‘once in a lifetime experience’. Als ambitieuze vechtsport fan zou ik hier ook makkelijk meer geld voor neerleggen.”

Engeland anders dan Nederland

Ruim veertienmiljoen fans bekeken het gevecht tussen de twee wereldbekende YouTubers Ksi en Logan Paul online. Het gevecht, dat zich in de Manchester Arena afspeelde, leverde driemiljoen dollar op aan verkochte tickets. De wedstrijd zelf stelde qua kwaliteit niet veel voor volgens Burak. “Het ging mij om de commotie eromheen. Ik had niet verwacht dat het zo groot zou worden. Ik vond het wel jammer dat het gevecht heel vroeg van tevoren werd aangekondigd. Maar dat is vanuit een zakelijk standpunt dan wel weer te begrijpen.”

Of het spektakel net zoveel succes heeft in Nederland als in Engeland is nog maar de vraag. Volgens Burak zal het in Nederland wel meevallen met de commotie. “Het is natuurlijk geen internationaal bekend gevecht. De vechters hebben minder bereik en zijn minder populair, maar ik ga zeker wel kijken!”